Honda CMX1100 opdateres til 2025
I går kunne vi fortælle, at den lille Rebel fra Honda til 2025 kunne byde på en række mindre opgraderinger, og i dag bringer vi nyheden om, at storebror Honda CMX1100 også opdateres til 2025, men med lidt mere end “bare” nye farver.
Til 2025 bygger Honda videre på det ret solide fundament, de støbte tilbage i 2021 med lanceringen af CMX1100, og dette gøres ifølge producenten på følgende punkter: Motor, førerergonomi, komfort og teknologi.
Det kaster vi lige et hurtigt blik på her, inden vi vender snuden mod Italien, hvor Honda Danmark med garanti vil fortælle meget mere om den nye store Cruiser.
Ergonomi og elektronik
Der er, ligesom på den lille Rebel, tale om et tykkere og mere velpolstret sæde, en justering af styrets og fodhvilernes position, som alt sammen skulle gøre turen mere behagelig. Og ligesom på lillebror Rebel 500 er der også sket noget med instrumenteringen, men på CMX1100 er der her ikke bare tale om en lille opdatering af den allerede eksisterende enhed.
Nej, til 2025 kan den store Rebel prale af en helt ny 5-tommer TFT-instrumentering, hvor føreren kan tilpasse layoutet efter eget ønske og til og med koble op til Hondas RoadSync-app, uanset om du måtte være til Android eller iOS.
Det at bladre rundt i skærmens menuer og navigation skulle være en leg med en 4-vejs toggle-switch på venstre side af styret, ligesom den lader dig kontrollere opkald og musik fra telefon til styrthjelmen. Og er telefonen ved at løbe tør for strøm, kan du glæde dig over, at en af Hondas ansatte tænkte, at det ville være smart at flytte USB-porten op på siden af instrumenteringen i stedet for at have den under sædet som på den “gamle” Rebel.
Motor og gearkasse
Som du kunne læse i gårsdagens artikel om den lille Rebel, så er motoren på den naturligvis opdateret til at kunne klare de seneste emissionskrav.
Det gør sig naturligvis også gældende for den store Rebel, men her er der faktisk sket lidt mere.
Motoren skulle ifølge Honda være noget mere responsiv end sin forgænger, selvom den nærmest leverer samme effekt som 2021-modellen.
Det er den, fordi ingeniørerne har skræddersyet “afrikaner-motoren”, så den nu passer bedre ind i den tilbagelænede model, end den gjorde før, ved hjælp af eksempelvis modelspecifik knastaksel og svinghjul, men også nye indsugningstrakter og et kompressionsforhold, der nu hedder 10.5:1.
Hertil har man naturligvis også været en tur forbi computeren for at justere lidt på parametrene i ECU’en, ligesom man også har raffineret Hondas Selectable Torque Control-system, der faktisk også indeholder Wheelie Control… Måske lidt mystisk på en stor Cruiser, men det indgår altså i systemet.
Til 2025 har DCT-gearkassen også fået lidt kærlighed, så det fremadrettet vil være nemmere at trille rundt ved lave hastigheder, og overgangen fra stilstand til de første trillende centimeter skulle også føles blødere end før.
Også som SE-version
Den almindelige Honda CMX1100 Rebel bliver næste år akkompagneret af en SE-udgave, der skulle være den første model med fabriksmonterede bar-end spejle, som man kender fra den legendariske RC213V-S.
Dertil er SE-udgaven udstyret med en indfarvet styrkåbe, specialdesignede gummibeskyttere på forgaflen, en kort sportslig forskærm, pyntegitter på køleren og et sæde med syninger i diamantmønster.
Hvad det koster, ved vi ikke endnu, men det bliver vi som nævnt sikkert meget klogere på i starten af november måned, når vi får os en snak med den danske Honda-importør i Milano, hvorefter vi viderebringer mange flere detaljer her på siden.