Honda Cub ka’ vi li’ – nu med batteri
Hvis du har fulgt med i de sidste mange artikler om den lille charmerende Honda Cub, som vi ufortrødent har valgt at ku’ li’, vil du også have bemærket seriens drejning mod flere kuriøse ombygninger.
Denne gang træder vi tilbage i det originale spor, for noget tyder på, at der sker ting og sager med Super Cuben i de kommende år.
Faktisk har The Big Red truet med en elektrisk version af verdens bedst sælgende motorcykel siden 2009. Oftest på et mere uofficielt niveau med sladder og dårlige aktier på rygtebørsen.
I 2016 lovede Honda, at fremtiden bød på en EV-Cub, men årene gik, og vi har ikke set skyggen af modellen; indtil nu.
Der skulle gå fire år, før der blev sat strøm til det aldrende løfte, og nu har vi set officielle patentansøgninger på en elektrisk Super Cub.
Tekniske løsninger er der nok af på tegningerne, men der følger intet navn med, så vi holder os indtil videre til at kalde den EV-Cub.
Patentet kom ud til offentligheden for ganske få uger siden, men det blev godkendt i 2018, hvilket viser, at Honda ikke har sovet i timen, men derimod har været i fuld gang med udviklingen.
Tegningerne fokuserer mest på batteridelen og patentets overskrift “Battery case structure for electric-powered vehicles and electric powered vehicle” antyder, at opbygningen måske også skal placeres på andre motorcykler.
Ulig scootere og små nye el-motorcykler, er batteriet ikke at finde under sædet, men i stedet i en separat kasse eller en slags hus på siden, hvor den oprindelige motor ville have været. Det virker gennemtænkt, da muligheden for et hurtigt batteriskifte bliver noget nemmere, og måske kan man endda tage batteriet med sig i en taske – så undgås problematikken med ladestandere.
Hvornår får vi så mere at se og høre om den elektriske Cub? Ingen ved det endnu, men det er absolut ikke tilfældigt, når Honda lader patentet sive ud, og mon ikke de gæve japanere kan være klar med en frisk model om 2-3 år.
Kan Honda genskabe den revolutionerende introduktion af modellen som i 60’erne med strøm i stedet for benzin og måske endda runde 100 millioner solgte enheder med ny teknologi . Det må tiden vise.