Honda, KTM, Yamaha og Piaggio i fælles fodslag
Om elektrisk drevne motorcykler er et genialt koncept eller ej er en smagssag.
Holdninger til elektriske motorcykler deler vandene, hvor tilhængerne typisk fremhæver en overvældende række fortrinsvis såkaldt miljørigtige fordele, imens de knap så eksalterede argumenterer for, at de tohjulede “hårtørrere” ikke har en fløjtende fjært med rigtige motorcykler at gøre.
Men fælles for flertallet når der diskuteres elektrisk drevne køretøjer er den såkaldte “rækkevidde-angst”.
Hvad er strømforbruget, hvor langt kan den køre, hvor finder man en ladestander, og sidst men ikke mindst… hvor langt tid varer en opladning.
Der arbejdes på sagen
Det spørgsmål arbejder man intenst på i bilindustrien, hvor vi ofte ser opgraderinger med efterhånden imponerende opladning, hvor man nærmest associerer til, at der må være en mindre atomreaktor i den modsatte ende af kablet.
Tidligere forsøg med udskiftelige batterier på biler er ikke faldet så heldigt ud. Men det kan være et koncept vi kommer til at se udbredt for de elektriske motorcyklers vedkommende.
Samarbejde mellem flere MC-producenter
I en pressemeddelelse dateret 1. Marts 2021 bekendtgør Honda, at man har underskrevet en hensigtserklæring sammen med KTM, Piaggio og Yamaha.
Det fremgår af hensigtserklæringen, at fællesskabet vil arbejde henimod etableringen af et konsortium, som skal definere standardiserede tekniske specifikationer for udskiftelige batterier til elektriske knallerter, motorcykler, trikes og quads.
Altså udskiftelige batterier af generisk art, der kan anvendes bredt.
Konsortiet vil indlede sine aktiviteter så tidligt som i Maj måned i indeværende år.
Måske lidt overraskende, men flere større motorcykelproducenter ser altså fortsat en mulighed i at anvende udskiftelige batterier på fremtidens motoriserede tohjulere.
Et koncept som i givet fald vil gøre ophold på “tankstationer” kortere.