Honda Rebel 1100 in the making
I marts måned spekulerede vi en del over nye patentansøgninger fra big red i Japan, der viste en 1084cc twin i to nye stelkonstruktioner.
Det varede ikke længe før, det japanske magasin Young Machine tog andel i rygtebørsen og skabte to grafiske bud på kommende modeller fra Honda – en GB 1000 og en stor Rebel.
Nu viser de senest indkommende filer hos U.S. Patent and Trademark Office, at rygterne om en Honda Rebel 1100 med DCT gearkasse sagtens kan holde stik.
Hvis vi starter med at kigge lidt nærmere på drivlinjen ses det, at stemmer overens med den motor, vi kender fra CRF 1100 Africa Twin, og at der er tale om varianten med DCT-gear.
Topstykket afslører en del af hemmeligheden, da det tydeligt huser en enkelt knastaksel – i modsætning til lillesøsteren på 471cc.
Selvom designet er klassisk Rebel, som vi kender det i forvejen, er der spændende ændringer at spotte hist og her. Tag eksempelvis affjedringen, hvor de bagerste fjedre er fremstillet med en lidt anderledes justering til fjederforspændingen end vanligt og med tilføjelsen af et piggyback reservoir.
Kommer den snart?
Det er altid spekulation, når vi forsøger at spå om fremtidens nye modeller, men patentets mange detaljer, såsom placering af sensorer til udstødning, endelige affjedringsløsninger og motorophæng, er som regel noget af det sidste producenterne tilføjer de endelige tegninger.
Netop derfor mistænker vi Honda for at være pænt langt i udviklingen af en større cruiser, og det betyder, at vi med al sandsynlighed godt kan holde øjnene åbne efter spionfotos fra Østen.
CMX- eller Rebel-motorcyklerne blev tilføjet modelprogrammet helt tilbage i 1985, og de lette cruisere har altid været meget populære. En ny Rebel på 1100cc vil absolut være en spændende nyhed for mange køreglade danskere, der savner mere saft og kraft i modeller som Honda CMX 500 Rebel og Kawasaki Vulcan 650.