Husqvarna Norden 901 afsløret
Lad os begynde med slutningen på dagens pressemeddelelse fra Husqvarna som fastslår, at Husqvarna Norden 901 lander i forhandlernes udstillingslokaler i November, og at vi skal rette henvendelse til vores lokale forhandler for at få den præcise dato.
Husqvarna løfter sløret af den længe ventede Husqvarna Norden 901.
Sådan lyder den frit oversatte overskrift på pressemeddelelsen, der sent lørdag aften landede i indbakken hos MagaCin.
Teksten fortsætter med følgende beskrivelse:- En dynamisk og versatil rejsemaskine som tilbyder enestående gade- og offroad kapabilitet til udforskning uden kompromisser.
Konstrueret til udfordrende terræn
Husqvarna fortæller videre i teksten – hvad dem som har fulgt den massive omtale af modellen her på MagaCin udmærket ved – at modellen første gang blev vist som koncept på EICMA i 2019.
Derudover følger en beskrivelse af, at Norden 901 er inspireret af Husqvarna’s multi-terræn Rally maskiner, og er konstrueret til at tilbagelægge lange distancer gennem udfordrende terræn i forskellige landskaber.
Og teksten i pressemeddelelsen fortsætter dybest set med en beskrivelse af, hvad Husqvarna egentlig allerede har demonstreret i teaservideoerne op til dagens lancering.
Tag et kig på artiklen Husqvarna Norden 901 slår kolbøtter for at navigere gennem den stribe videoer.
Hurtige fakta
Norden 901 er efter Husqvarnas beskrivelse udstyret med en momentstærk 899cc parallel twin, der yder 105 hestekræfter, og hvor motoren er udstyret med balanceaksel for at minimere vibrationer.
Motoren er ophængt i et trellis- eller på dansk rørgitterstel, den langslagede affjedring fra WP med tillægsnavnet APEX håndterer dækkenes kontakt med underlaget.
Med de slangeløse 21″ egerforhjul og 18″ egerbaghjul monteret med Pirelli Scorpion Rally STR dæk er det efter Husqvarnas beskrivelse ukompliceret, at krydse alle forhindringer.
Husqvarna Norden’s bremser er assisteret af Bosch Cornering ABS med Street og Offroad modes, og Norden 901 er også udstyret med nedlægnings sensitiv Traction Control.
Derudover kan der skiftes mellem de tre køremodes Street, Rain og Offroad, det er muligt at tilkøbe den ekstra køremode Explorer, der er quickshifter både op og ned, og Norden 901 er ligeledes udstyret med Power Assist Slipper Clutch, som sørger for optimal kontakt mellem baghjul og underlag.
Benzintanken rummer 19 liter, hvilket skulle række til 400 kilometer, og sædet er justerbart i højden for tilpasning af førerergonomien.
Der er naturligvis fuld LED lygteføring med det cirkelformede signatur kørelys i forlygten på Norden 901, og tågelygter er standardudstyr.
Norden 901 er udstyret med en konfigurerbar 5″ farve TFT-skærm i instrumenteringen, mobiltelefonen kan forbindes for fuld connectivity via Ride Husqvarna Motorcycles App, og der findes strømudtag så mobilen kan oplades.
Det og meget andet kan du selvfølgelig finde information om på Husqvarna’s hjemmeside, som er opdateret til lejligheden.
Følg eventuelt linket du finder nederst i Husqvarnas opslag på sociale medier, og se de tekniske specifikationer for Husqvarna Norden 901 nederst i artiklen.
Lækkert nok at Husqvarna Norden 901 efter 2 års ventetid endelig er blevet en realitet, og at modellen snart kan besigtiges og prøvesiddes i Danmark.
For vi var lige som mange andre ret begejstrede ved præsentationen af konceptet i 2019.
En begejstring som ikke blev svækket efter de seneste teaservideoer, og måske endda forstærket af den seneste video Husqvarna delte i forbindelse med dagens afsløring.
Endnu en hyggelig video med Husqvarna Norden 901, hvor der traditionen tro fokuseres på at køre mod nord.
Vi er dog overbeviste om, at det må være lige så fedt at køre sydpå på Husqvarna Norden 901.
Herunder som lovet længere oppe i artiklen de tekniske specifikationer for Husqvarna Norden 901.
Technical Details
ENGINE
- TRANSMISSION: 6-speed
- COOLING: Liquid cooled with water/oil heat exchanger
- POWER IN KW: 77 kW
- STARTER: Electric starter
- STROKE: 68.8 mm
- BORE 90.7 mm
- CLUTCH: PASC™ antihopping clutch, mechanically operated
- CO2 EMISSIONS: 105 g/km
- DISPLACEMENT: 889 cm³
- EMS: Bosch EMS with RBW
- DESIGN: 2-cylinder, 4-stroke, parallel twin
- FUEL CONSUMPTION: 4.5 l/100 km
- LUBRICATION: Forced oil lubrication with 2 oil pumps
CHASSIS
- WEIGHT: (WITHOUT FUEL)204 kg
- TANK CAPACITY: (APPROX.)19 l
- ABS: Bosch 9.1 MP (incl. Cornering-ABS and offroad mode, disengageable)
- FRONT BRAKE DISC DIAMETER: 320 mm
- REAR BRAKE DISC DIAMETER: 260 mm
- FRONT BRAKE: 2x radially mounted 4 piston caliper
- REAR BRAKE: 2 piston floating caliper
- CHAIN: 520 X-Ring
- FRAME DESIGN: Chromium-Molybdenum-Steel frame using the engine as stressed element, powder coated
- FRONT SUSPENSION: WP APEX 43
- GROUND CLEARANCE: 252 mm
- REAR SUSPENSION: WP APEX – Monoshock
- SEAT HEIGHT: 854 mm
- STEERING HEAD ANGLE: 64.2 °
- SUSPENSION TRAVEL: (FRONT)220 mm
- SUSPENSION TRAVEL: (REAR)215 mm