Husqvarna på flere eventyr?
Glæden var stor, da Husquvarna løftede sløret for deres Norden 901 koncept på årets EICMA messe og jublen ville ingen ende tage, da det endeligt blev bekræftet, at den fede adventurebike rent faktisk kommer i produktion. Nu ser det ud til, at Husqvarnafans og dem med hang til eventyr kan holde armene i vejret lidt endnu, da dokumenter brugt til en præsentation for Pierer Mobility Gruop, moderselskab for KTM, GasGas og Husqvarna, afslører, at Husqvarna har en hel række af Norden-modeller i støbeskeen.
Dokumenterne åbenbarer, at en Norden 501 er på vej og den vil højst sandsynligt blive udstyret med den to-cylindrede 490 motor fra KTM, som blandt skal bruges i den kommende 490 Adventure. Detaljerne om den nye ADV-bike fra KTM er stadig sparsomme, men mon ikke de to mellemklasseeventyrere kommer til at dele mere end blot motoren? Ud over en adventurecykel i 500 kubikklassen ser det også ud til, at der er en Norden 401 på vej, der antageligvis får samme kraftværk som KTM 390 Adventure. Det må forventes, at Norden 401 også får de samme komponenter som den lille adventurecykel fra KTM, blandt andet; justerbar affjedring, slipperkobling og Bybre bremser. Med andre ord bliver det en kapabel lille ADV-bike og det ville være skørt, hvis den større 501 ikke også bliver lige så skarp i terrænet.
Overstående oversigt har sat spekulationerne i gang
Men vi er faktisk ikke færdige endnu, da det ser også ud til, at en Norden 250 er på vej til at tage kampen op mod bl.a. Suzuki V-Strom 250 og Kawasaki Versys X-300, og med Husqvarnas ry i off-road verdenen er det vel utænkeligt, at de ville lægge navn til en maskine, der ikke er formidabel uden for asfalten.
Tager du de kritiske briller på, kunne der plæderes for, at det er fjollet, at KTM og Husqvarna producerer cykler i samme klasse og dermed konkurrerer om de samme kunder. Spørgsmålet er så om det i virkeligheden er i de samme kunder? For nogle motorcyklister har det lidt stramt med KTMs design, specielt forlygten, der ligner en knæler, deler vandene. Norden 901 appellerer nok i højere grad til segmentet, som ønsker sig en motorcykel med et mere konventionelt design, så mon ikke de mindre Norden-modeller også får et ydre, der falder i tråd med storebrorens.
Ud over modellerne ovenfor, er der måske også en Norden 1301 på vej. Tidligere på året dukkede et lignende dokument fra Pierer Mobility Gruop op, hvorpå Norden 901 og 1301 fremgik. Vi ved, at Norden 901 rent faktisk kommer i produktion, så derfor virker det mærkeligt, at den ikke er på den seneste oversigt. Det kan selvfølgelig være, fordi beslutningen om produktion af cyklen allerede er taget, men hvad så med 1301 modellen? Er den taget af tegnebrættet eller er den måske langt fremme i processen om virkeliggørelse? Det er svært at sige noget endegyldig om, men det er i sandhed spændende tider for alle os med en forkærlighed for adventurecykler.