Hvem bliver kong superbike 2015
Skal superbikes for alvor blande sig i gamet om toppen i 2015, er der ingen tvivl. Så skal maskinen have 200hk, da dette nu er standarden i den vilde klasse. Hele 5 superbikes vil i 2015 yde ca. 200 hk.
Da flere superbikes med 200 hk endnu er så nye, så en sammenlignende test ikke er mulig, kan de kun sammenlignes på papiret. Desværre holder papirdata sjældent. Nogle producenter er nemlig mere optimistiske i deres opgivelser end andre, hvilket gør papirsammenligninger misvisende i de fleste tilfælde. Alligevel gør vi forsøget, hvorefter den endelige eksamen må vente til foråret.
BMWS1000RR er lidt tung og lidt svag på papiret. Den tidligere model gjorde dog alle data til skamme, da BMW var den eneste superbike der faktisk præsterede det lovede fra fabrikken. I den virklige verden var den dermed klart den stærkeste. Om den nye BMW fortsætter den tradition må forårets målinger vise.
Effekt: 199 – Vægt fuldtanket og køreklar: 204 – kg/hk: 1,03
Ducati Panigale 1299 er, målt på rå papirdata, fremtidens vildeste superbike. Med 205 hk er den stærkest, og vægten er lavest i klassen. Disse to tal kombineret giver selvsagt klassens bedste vægt/kraftforhold. At motoren er 300 cc større end konkurrenterne giver også et solidt drejningsmoment sammenlignet med flere af konkurrenterne.
Effekt: 205 – Vægt fuldtanket og køreklar: 192 – kg/hk: 0,94
Kawasaki ZX10R er en gammel kending, der absolut er konkurrencedygtig på banerne, og som stadig kan fremvise imponerende papirdata. I praksis yder den ikke helt de lovede 200 hk, men den lille slanke maskine beviser at effekt ikke er alt. Med hurtige friske styreegenskaber kommer man langt, beviser ZX10R.
Effekt: 200 – Vægt fuldtanket og køreklar: 201 – kg/hk: 1,01
Kawasaki H2 er den alle taler om. Den yder også de 200 hk som nu er standard hos de vilde maskiner. Desværre kan det ses på data, at påbygning af trykfødning koster på vægtskålen. Kawasaki H2 klart er fremtidens tungeste. Men Kawasaki er med garanti ligeglad med at være lidt buttet, da de 25% forspring i moment let kan trække den ekstra vægt.
Effekt: 200 – Vægt fuldtanket og køreklar: 238 – kg/hk: 1,19
Yamaha R1 bliver også en af fremtidens hurtigste raketter, hvis data holder. Også den skal slæbe på mindre end et kg for hver hk i den stærke motor. Vægt kontra kraft kan direkte oversættes til accelerationstider, så den kommende Yamaha R1 må nødvendigvis være hurtig.
Effekt: 200 – Vægt fuldtanket og køreklar: 199 – kg/hk: 0,99
Målt på rå papirdata bliver Ducati altså toppen af superbikes i 2015, men historien har flere gange bevist at rå papirdata sjældent taler sandhedens sprog. Trods alle informationerne, må vi altså væbne os med tålmod, og vente til foråret før denne duel kan afgøres.
0 personer snakker om “Hvem bliver kong superbike 2015”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Papirdata jovist.. Imponerende, fatastico feinsmeckerei – Men kan man reelt omsætte 1:1 til fornuftig gadebrug???
APRILIA RSV4 ??
De har nok ikke fået lov at teste en RSV4RR/F, så derfor er den ikke med i deres overvejelser over hvilken der er årets superbike 🙂