Hvilken olie til motorcyklen
Hvilken olie der skal vælges til motorcyklen er simpel. Olien skal bare overholde den API norm manualen foreskriver, så virker olien som den bør, og smører som motorcykel-producenten ønsker motorcyklen smurt.
De fleste moderne motorcykler kræver olie med API norm SG. De forskellige API klassificeringer kan læses her:
SE: Bruges typisk for modellerne årgang 1972–1980.
SF: Bruges typisk til benzinmotorer for modellerne årgang 1980-1988.
SG: Kræver bedre egenskaber for slitage, renholdelse, forebyggelse af aflejringer og holdbarhed end tidligere klassificeringer. Kvalitetskrav siden 1989 i flere køretøjer.
SH: Motorer fra 1996 eller tidligere. Motortester og grænser er magen til klasse SG, men de er uhyre præcist definerede og overvågede prøvemetoder gør den betydeligt mere krævende.
SJ: Motorer fra 2001 eller tidligere. Motortest og testmetoder er magen til klasse SH, men der stilles krav om lavere fordampning og fosforindhold.
SL: Motorer fra 2004 eller tidligere. Motortester og testmetoder magen til klasse SJ, men der er strengere krav om beskyttelse mod bundfald medført af høje temperaturer og om lavere olieforbrug.
SM: Kvalitetsklasse, ibrugtaget i 2004. Til alle motorer, der anvendes i dag. I denne klassificering er oliens egenskaber som oxidering, slitage og antibundfald samt præstationsevnen ved lave temperaturer og brændstoføkonomien forbedret.
Om der ønskes mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk er en smagssag, og ofte også ren religion. Overholder den ønskede olie den krævede API norm, smører olien køretøjet korrekt, uanset om olietypen er mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk.
Som tommelfingerregel smører syntetisk olie bedst ved ibrugtagning, mens mineralsk olie smører bedst efter længere tids slitage. Se billede #2. Man kan udtrykke det således, at dem der til tider glemmer olieskift, er kan være lidt bedre stillet med mineralsk olie, og dem der overholder skiftetider måske kan få lidt bedre smøring med syntetisk olie. Kun måske, da forskel på smøreevne i mineralske og syntetiske olier ofte er minimal.
Findes en olie billig på tilbud, og overholder olien den krævede API norm til køretøjet, er der altså ingen grund til bekymring. Motorer ødelagte grundet for ringe smøring er ikke noget der ses, hvis API og oliemængde er korrekt. Husk at alt grundolie hives op fra et og samme sted, nemlig undergrunden.
Vigtig på motorcykler med vådkobling, er at der ikke benyttes olie med friktionsnedsættende tilføjelser. Så kan glid i kobling nemlig blive et problem. Derfor bør JASO standarden også følges til motorcykler med vådkobling.
Er du i tvivl så spørg motorcykel-forhandleren. De fleste forhandlere ved hvilken API norm din MC kræver, og sælger med garanti også en passende olie.
API beskrivelser: Kilde: fdm.dk
0 personer snakker om “Hvilken olie til motorcyklen”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Api normen er en gammel norm. I dag bruger fabrikkerne JASO MA som den laveste og JASO 2 som den højeste specifikation. Så hvis ikke at der efter API står JASO, så lever olien ikke op til fabrikkernes krav.. Så Tommy's udsagn om at den blot skal opfylde API krav, er altså ikke korrekt…. Husk det når du skal skifte olie.
Api normen er for resten en norm der er tilpasset bilindustrien. Altså til motorer der ikke har kobling eller gearkassen i samme olie som den der smører motoren.
JASO er ikke "den nye". JASO er en Japansk klassifikation. Forvent ikke at finde den til din europæiske MC. Den findes heller ikke på alle oliedunke.
Har en Triumph. Fabrikken anbefaler Castrol med JASO MA2 godkendelse.. Den er vel Europæisk.
Har spurgt hos en olie ekspert. JASO er den standard man bruger.
I begge mine manualer til begge mine maskiner står der ikke noget om JASO men i begge står der hvad API jeg skal bruge. Begge mine skal bruge API SG. Det er to Honda.
Wow. Min Yamaha R6 kræver kun API SG og den runder altså nogen snoninger. Jeg kan heller ikke se noget om JASO i min manual der står kun der kræves API SG?
Det er fordi at de holder fast i gamle dyder i deres manualer. De skriver også at men ikke må overskride et vist omd. tal de første km. Osv. Alt kvalitets olie er i dag Jaso godkendt. Kig på jeres oliedunke.
Nu må i sgi da holde for det kan da ikke være rigtig at min manual ikke skriver noget om JASO man at jeg alligevel skal vælger rigtige JASO? Til min GSX skriver manual kun at jeg skal bruge SG API og tror suzuki så jeg sel skal gæte JASO. Gu gør de da ej for de skrive sgi da hvad de forlanger.
Det sgi bensin om igen hvor mange tror de er gode ved motor når de putter 98 i en motor der er lavet til 91 men nix for det eneste de gør er at putte penge i kloark!
Og T-Speed så de holler fast i gamle mannualer så vi kan ødelægge motor under garanti nej næppe for det ville blive for dyr for dem. Gu skrive de da det rigtige.
At to olier overholder samme norm, betyder blot at begge er godkendt til formålet = gode nok (?!). Det er på ingen måde at forveksle med lige gode. Der er konstant konkurrence mellem producenterne for at forbedre deres smøremidler. Uafhængige tests, som desværre er sjældne dokumentere også at nogle olier beskytter bedre end andre… testene falder dog ikke altid ud som man skulle tro 😉
Forøvrigt er der meget prioritering i forskellene på olier.
Jeg vil hellere skifte olien oftere end bruge en formue på superolie. Slidt olie har nemlig ganske middelmådige egenskaber.
JASO specifikationerne er rettet mod mc-brugerne. Anvendes en olie uden JASO specifikationer risikerer man at ødelægge motorcyklens kobling. API er mest interessante når man køber og anvender olie til bilen.
Hvorfor skal jeg huske AKRONYMET JASO
Så snart det blev klart, at den amerikanske regering prioriterede økonomie over beskyttelse, blev den japanske Automotive Standards Organization (JASO) udviklet som en standard specielt til højt ydende firetaktsmotorcykler. JASO betegner to forskellige fire-takts olie klassifikationer: MA og MB. Den MB olie er lav friktion og MA er sans for Friktionsforstærker.
Lyt dog til T-Speed. Han ved noget om tingene, i stedet for blot at skrive noget i tror, men ikke ved noget om.
Ærgeligt at sådan en artikkel skal bringe motorcykelfolket i tvivl omkring valget af motorcykelolier. JASO MA normen er det vi som motorcyklister skal se efter på oliedunkene, uanset mærke/fabrikat. Følgende er den officielle beskrivelse af JASO MA:
+++++++++++++++++
Udklip: Modern passenger car engine oils contain more and more friction modifiers. While this is the good thing for those segments (reduces wear and fuel consumption) it's bad for the motorcycles. At least for those motorcycles which use engine oil to lubricate their transmission and wet clutch. JASO introduced the MA and MB specification to distinguish between friction modified and non friction modified engine oils. Most four-stroke motorcycles with wet clutches need a JASO MA oil.
JASO MA
Japanese standard for special oil which can be used in 4-stroke motorcycle engine with one oil system for engine, gearbox and wet clutch system. Fluid is non-friction modified
+++++++++++++++++
Der findes flere gradueringer af JASO normen som det ses herunder, men sikkert er det, at JASO MA(+evt 1/2) er de 4 japanske motorcykelfabrikkers anbefaling til godkendt motorcykelolie. Teknisk er den betegnet som JASO T903
+++++++++++++++++
Udklip: The motor oils that meet the JASO T 903:2006 standard can be classified into four grades: JASO MA, JASO MA1, JASO MA2 and JASO MB. The classification is based on the results of the JASO T 904:2006 clutch system firction test.
+++++++++++++++++
API normen er American Petrol Institute som fastsætter nogle godkendelses procedure. Det er nr 2 bokstav der afgør testproceduren(f.eks SF). Første bokstav "S" betyder benzin. For diesel er det "C"
Der findes godkendelses institutter i hele verden som også vises på oliedunke: ILSAC, ACEA, API,
ISO …osv.
For dem som vil se de officielle forklaringer og beskrivelser, findes de her: http://www.oilspecifications.org/
Jeg håber ikke nogen herefter vil være i tvivl om, at JASO MA er godkendelsen man skal se efter.
Besøgte min lokale MC Pusher, og spurgte om han havde nogle manualer jeg kunne kigge i.
Resultat.
Honda CBR600RR 2009: Olie skal som minimun være API SG med en JASO MA
Kawasaki Z750 2010: Olie skal som minimum API SG,SH,SJ,SL,SM MED JASO MA,MA1 ELLER MA2.
Så Tommy's /FDM's artikel gælder ikke mc.
Nu er Tommy jo journalist, ikke mc-mekaniker. Men alle mc-ister ved vel, der ikke skal den samme olie på bilen og motorcyklen. Hvis man selv skifter olie, spørger man bare sin mc-forhandler. Sværere kan det vil ikke være. Jeg har godt nok aldrig læst, hvad der står på dunken, men bare hældt den anbefalede mængde på. Det har virket i de fem år jeg har haft cyklen.
Dutter til min skønne svingæder og overholder alt det skal http://biltema.dk/da/Bil—MC/MC/Olie-og-kemikalier/4-takt/MC-olie-15W40-36957/
Der er utrolig meget hype omkring motorolie, brug den billigste olie som overholder fabrikkens anbefaling, overhold skifteinterval og husk filter…
– og køb noget ordentlig mad til dig selv i stedet og smid et par kg, det er gratis tuning.
Derudover kan lige nævnes at mange fuldsyntetiske olier er lavet ved hjælp af fischer tropsch processen.
Udfra artiklen at dømme, burde jeg kunne hælde denne olie på en årgang 2000 GSXR1000
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9127441978&n=-2027216156&pn=-2027216104
API normen er opfyldt.
Meeeen heldigvis er jeg, og andre klogere end det. Vil ikke hælde en Jaso MB olie på en mc med vådkobling.
Det en om'er.
@Jesper09
Det er en af de olier, man ikke bør bruge, da Castrol Magnatec indeholder friktionsnedsættende ingredienser. Akkurat som artiklen advarer imod.
Belray laver pt noget af det bedste olie til mc der er på markedet, her kan du se hvilke du skal bruge til din mc
http://www.belray.com/lubricant_advisor
Mange oliefabrikanter levere nu en flot vejledning om bruges af olie til motorcykler. Jer har lige fundet et par her.
Silkolene: http://www.silkolene.com/index.php?calling=prodsearch&sub=1
Motorex : http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1976&lang=en
Shell : http://lubematch.shell.com/search.php?sector=2&site=58®ion=299&language=3&brand=122
Min lokale forhandler havde dog ingen problem med at finde den rette olie til mig. Silkolene Pro4 10W/40 fungere perfekt til min ZX10R fra 2009. Jeg fik at vide, at "ester" baseret olie er den nyeste udvikling, som får koblingen til ikke at glide.
Specifications:
JASO MA & MA2
API SG, SH & SJ
CCMC G5
Nogle af postulaterne i artikelen kræver måske en nærmere granskning eller skal stilles klarere op. Men et par konklusioner eller 3 fra artiklen kan næppe diskuteres: 1) Valget af oile er en religion – der nu 25 svar på artikelen… 2) Brug altid olie med JASO MA-mærket 3) Brug den API-klassificering, der passer med motorens alder. God smøring og sommer!