Indian FTR 1200
Så er tiden kommet for 2018 udgaven af motorcykeludstillingen Intermot i Køln. MagaCin er naturligvis som altid på plads for med egne øjne at se alle de spændende nyheder, men vi må væbne os med tålmodighed inden dørene i morgen slås op.
Ventetiden har MagaCin i dag fordrevet ved en snigpremiere, hvor det efterhånden var en slet skjult hemmelighed at den nye Indian FTR 1200 skulle præsenteres.
DOCK.ONE
Præsentationen foregik i de karismatiske omgivelser Dock. One, The New Yorker i slidte industrielle omgivelser i Kølns hjerte, men MagaCin stiftede faktisk allerede bekendtskab med prototypen ved motorcykeludstillingen EICMA i 2017, og synet af den frække model brændte sig uudsletteligt fast på nethinden.
Forventningerne var derfor skyhøje da vi trådte ind i lokalerne udsmykket med Indian bannere, levende musik på scenen, video kørende på storskærm, et par tildækkede motorcykler på gulvet, servering af burgere og øl samt vand ad libitum.
Indian FTR 1200 undercover
Efter dørene officielt blev åbnet, gik der mere end en time inden musikken blev dæmpet og flere aktører entrede scenen. Det stod helt klart at man hos Indian er stolte af og begejstrede for den nye model, der blev berettet om resultater opnået inden for motorsport, og til sidst fortalte Indian-ernes øverste høvding (top-chefen) lidt om at Indian motorcykler overordnet set er tiltænkt en rolle som folkets motorcykel.
Derefter brød et rabalder løs i den modsatte ende af lokalet, og en funklende ny Indian FTR 1200 bevægede sig langsomt gennem menneskehavet, kørte op ad rampen til scenen, og afsluttede seancen med en kodyl dækbrænder der hyllede lokalet i en blå tåge af dækrøg og udstødningsgas.
Kort efter blev klædet trukket af modellerne parkeret på gulvet, og så var der endelig mulighed for at se den serieproducerede model. Lad os lige slå en ting HELT fast med det samme. Indian FTR 1200 er en hamrende fed og cool motorcykel. Langt fra en dedikeret tilbagelænet cruiser, med massiv USD forgaffel, seriøs bagsvinger med monoaffjedring, Brembo bremsecalipere forrest som forsynes via en radial bremsemaster, relativt kort akselafstand og fodhvilerne godt tilbagetrukket til gavn for en aktiv kørestil. Det gør faktisk lidt ondt at Indian ikke havde planlagt prøvekørsler allerede sammen dag.
Pressepræsentationen var et hektisk foretagende, med et mylder af mennesker alle steder, som alle prøvede at få et sparsomt glimt af modellen på samme tid.
Specifikationer og andre fakta var der ikke mange af, men MagaCin var heldige og stødte på Heidi Friis fra Jensen Motorcykler i Horsens der er dansk Indian importør. Heidi er en rask pige, der uden tøven fremtryllede den svenske over-Indianer-høvding Stefan, og Stefan var behjælpelig med nogle fingerpeg i retning af anvendelige fakta.
Heidi Friis sørgede for informationer til MagaCin
MagaCin vender naturligvis tilbage med en uddybende beskrivelse når det værste postyr har lagt sig, men vi snyder naturligvis ikke vore læsere for de informationer vi hidtil har opsnuset, og hvad du kan forvente dig af den nye Indian FTR 1200.
Først og fremmest, så bliver modellen tilgængelig i tre udgaver: FTR 1200, FTR 1200S og FTR 1200SRR. RR står ved sidstnævnte model for ”Race Replika”, og jo flere bogstaver modellen har til efternavn, jo skarpere og mere hardcore er modellen.
De lidt svævende udmeldinger melder om en ydelse på ca. 120hk, en vægt på omtrent 220kg og en startpris i nabolaget af dkr. 240.000,- Derudover er sædehøjden ikke mere uoverstigelig, end at den små Heidi Friis efter eget udsagn faktisk kan nå jorden når hun sidder i sadlen.
Hør nu her gutter… det lyder sgu da som en spændende og anderledes Indian. MagaCin får allerede i morgen indblik i de faktuelle specifikationer, og forhåbentlig lidt mere tid og plads til en uforstyrret gennemgang af FTR Indian 1200.
Øv MagaCin!! Har I så slet ikke for alvor været rigtig tæt på modellen?? Jo, jo min ven… vi har såmænd været en tur i sadlen, og er ved at eksplodere af utålmodighed for at prøvekøre Indian FTR 1200. Den er eddermaneme feeeeeee… !!