Innovationspris: BMW laver carbon til lavpris
Vi motorcyklister kan ikke få nok af kulfiber. Den lette og let ternede sorte masse er som et narkotikum for os og fascinationen er så stor at vi accepterer vægtforøgelse af vores motorcykler, når vi klister kulfiber udenpå. For at få motorcyklerne til at se lettere ud, forstås.
Derfor bør vi kulfiberjunkier nu glædes over, at BMW har vundet en innovationspris for en svingarm lavet af kulfiber. For BMW har formået at få produktionsomkostningerne sænket væsentligt for produktion af kulfiberdele med endog meget høje stresstærskler.
Prisen blev vundet ved JEC World i Paris, i kategorien Leisure and Sports. JEC gruppen er en af verdens førende organisationer indenfor udvikling, forarbejdning og produktion af kompositmaterialer.
Svingarmen som var med i konkurrencen havde en industrielt produceret hovedramme af kulfiberforsærket plastic. Modsat eksempelvis skærme og kåbedele skal en kulfibersvingarm kunne klare meget høje belastningsgrader. Derfor er produktionsprocessen også anderledes og der anvendes såkaldt uendelige højstyrke kulfibre, som væves sammen med sprøjtestøbte dele af kortere og mindre stærke kulfibre, som anvendes hvor belasningsgraden er mindre. Det er altså selve kombinationen af vævning af kulfibrene (højstyrke og mere ordinære) på kost-effektiv måde, som er revolutionerende.
Ved sprøjtestøbning og kombination med højstyrke fibre har BMW udviklet en produktionsproces som også er fleksibel og skalerbar – så der kan produceres meget forskelligartede produkter. Heriblandt også dele til biler.
Forvirret? Bare rolig – det er en videnskab og det er helt nyt, så der er ikke mange som forstår det.
BMW er ikke ubekendte med kulfiberrammer og har tidligere dem benyttet til deres HP4 Racer. Men nu kommer produktionspriserne ned i et lavere niveau. Og svingarmen ligner ifølge rygter noget der kan anvendes til G310-serien af maskiner. Så vi venter spændt.