Magacin - Italiensk carbon orgie for feinschmeckere
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Italiensk carbon orgie for feinschmeckere

3 danskere har købt Ducati 1299 Superleggera
CO
10/11-2016 kl. 15:15
Anslået læsetid: 4 Minutter

Tidligere var den italienske fabrikant Ducati's officielle pressepræsentationer dræbende langtrukne ceremonier, hvor der blev nøje redegjort for enhver detalje der vedrørte enhver med antydning af tilknytning til firmaet.

Ducati her de senere år lanceret en række modeller præget af nytænkning, og pressepræsentationer sker nu også på en friskere og mere nutidig facon.

Ducati pressepræsentation ved EICMA 2016

Live-streaming fra pressepræsentationer har de seneste år været skemalagt, og til årets EICMA messe i Milano – Italien, fulgte over 400.000 seere med i begivenhederne.

MagaCin var fysisk til stede ved seancen, og nød up-beat tempoet hvor fokus var rettet mod at få hevet samtlige nye modeller på scenen i et fornuftigt tempo.

Ducati's racerkørere Andrea Dovizioso og Chaz Davies var på scenen, og aftenens pressepræsentation kulminerede med fremvisningen af den slet skjulte hemmelighed Ducati 1299 Superleggera, og spændingen blev forløst da modellen rullede ind på scenen med den tidligere MotoGP verdensmester Casey Stoner i sædet.

Inden den køreklare model blev fremvist, fik pressens fremmødte lov at stifte bekendtskab med modellen i afklædt tilstand.

Her var frit udsyn til letvægts Superbiken's imponerende kulfiberdetaljer.

Verdens første produktionsmodel udstyret med carbon stel (med indlejrede aluminiums forstærkninger), og Carbon enkeltarms bagsvinger som vejer 18% mindre end aluminiums versionen.

Afklædt Ducati 1299 Superleggera med 10 egrede carbon hjul

10 egrede Carbon hjul som er fremstillet i samarbejde med BST, giver en vægtbesparelse på 1.4kg, og sammen med Pirelli Diablo Supercorsa SP dækkene giver det 26% mindre rullemodstand på forhjulet og 44% mindre på bagerste trædepote.

Centralt placeret var der ligeledes frit udsyn til den højtydende L-twin som udgør hjertet i projektet. Specifikationerne beretter om en tør vægt på 156kg som omsættes til 167kg køreklar vægt med tom benzintank.

Aluminiums benzintank og carbon kåbedele presser vægten en smule i vejret, da disse naturligvis er lakeret.

Halløj Ducati… Det er fandme fuld-pral når man lakerer super fede carbon dele.

Den superoptimerede 1285cc L-twin leverer 215hk v. 11.000 omdr. 146Nm v. 9.000 omdr. lige ud af transportkassen.

2-segment 116mm stempler for højere kompression, større diameter titanium indsugnings / udstødningsventiler, plejlstænger forarbejdet i titanium, topstykker med optimerede indsugnings/udstødningskanlaer, knastaksler med øget løft og lettet krumptap med tungsten balanceklodser er nogle af nøgleordene for den imponerende effekt.

Men herefter monterer den lykkelige ejer naturligvis kittet som reducerer racerens vægt med 4kg og booster motoreffekten til 220hk / 147Nm..

215hk eller 220 hk… du bestemmer

Når producenten er gået all-in på ovennævnte, kan det ikke undre at affjedringskomponenterne også er i topklasse.

Forrest findes en multijustérbar 43mm Öhlins FL936 forgaffel som vejer 1,35kg mindre end den som kendes fra Panigale R, og Öhlins TTX36 bagdæmperens titanium fjeder barberer yderligere et halvt kg af ekvipagens samlede vægt.

Ingen tvivl om at dette orgie i carbon og hårdt pumpet maskineri kan skynde sig rigtig rask, så Ducati har udstyret forenden med en Brembo MCS 19.21 radial bremsemaster der dirrigerer bremsevæsken ned til Brembo M50 monoblock bremsecaliperne (med nye TT290P1 bremseklodser), som sluttelig napper omkring et par velvoksne 330mm Brembo bremseskiver.

Ducati har naturligvis tænkt over at den samlede pakke kan være en ordentlig mundfuld for almindelige dødelige, så modellen er ydermere forsynet med en omfattende elektronik pakke.

Den 6-aksede interne målingsenhed (6D IMU) overvåger Ducatiens Traction control, Ducati Power Launch, wheelie control, Engine Brake Control, og garanteret også en hel masse andet.

Føreren kan naturligvis også fornøjes over Ducatiens Quick shifter (fungerer både op og ned), det nykalibrerede Bosch cornering ABS, og Ducati Data Anlyseren som gemmer data for at undgå overdreven pral efter en ophedet banedag.

Ducati har kreeret en samlet pakke som får enhver motorcykelentusiasts hjerte til at pumpe hurtigere og tænderne til at løbe i vand.

En model som beskueren føler sig heldig over at få lov til at komme i nærheden af og betragte.

Desværre afholder en skyhøj salgspris som med danske afgifter ryger over en million danske kroner nok de fleste fra at hive muldvarpeskindet frem.

Skulle sparegrisen bugne på grænsen til at sprænges, bliver Ducati 1299 Superleggera imidlertid kun produceret i 500 nummererede eksemplarer (der meldes udsolgt fra fabrikken), så man kunne frygte at modellens dæk aldrig kommer til at berøre dansk jord.

MEN ! ! …. Misundelse er en grim ting, så det afstår undertegnede fra. Herfra skal i stedet lyde et stort tillykke til de fire danskere som allerede har underskrevet slutseddel, og samtidig en forsigtig opfordring til rent faktisk at køre på jeres nyerhvervelser en gang imellem. Tillad venligst vi andre at nyde synet og lyden af jeres pragtfulde maskiner fra tid til anden.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start