Jawa indtager Europa
Jawa Motorcycles har fået grønt lys af de indiske ejere fra Mahindra til at påbegynde salget af motorcykler i Europa.
Øst for jerntæppet
Jawa er et historisk motorcykelmærke med oprindelse i Tjekkiet, og da firmaet startede i 1929 spillede det en væsentlig rolle for udviklingen af små og lette motorcykler både før, under og efter krigen.
Særligt totaktere på 250cc og 350cc har været vigtige for Jawa’s historie, og er sikkert dem de fleste husker og forbinder med producenten. Små osende kommunister fra den østlige side af det dengang opsplittede kontinent.
Artiklen fortsætter under billedet
En klassisk 350cc Jawa med totaktsmotor
En sjov historie fra de tidlige 60’ere, beretter om et søgsmål mellem Jawa og Honda. Japanerne var så frække at “låne” designet af en automatisk slyngkobling, faktisk den første af sin slags til MC, til modellen Honda 50 Cub, og måtte efterfølgende betale Jawa for hver enkelt solgte enhed; og den lille Cub blev solgt i hobetal.
I 1990 døde produktion af Jawa motorcykler ud, men under navnet Jawa Moto kom det igen i 1997, og siden 2018 har firmaet været i indiske hænder.
Artiklen fortsætter under billedet
Jawa Perak – lille motorcykel i Bobberstil
Motorcykler fra Jawa
To af de nuværende modeller på programmet hedder Classic og Forty Two. Begge er udstyret med en 293cc vandkølet en-cylindret motor med 27hk, som leverer et moment på 28nm, mens en lidt større og mere attraktiv model ved navn Perak, har en lidt større volumen på 334cc, dog på to cylindre og med 30hk og 30nm.
Jawa Perak ligner mest af alt en mindre udgave af en stilfuld Bobber ala Triumph eller Indian, og den kunne garanteret være et fint bud på en første MC for mange.
Med det retroinspirerede udseende alle tre modeller har, er den overordnede plan for Jawa på det europæiske marked, sikkert et forsøg på at underbyde producenter som Royal Enfield. Producenten som for nylig kom rigtig stærkt tilbage på markedet, med en række modeller som sender redaktionens ældste medarbejdere en tur ned af memory lane. I vores minitest af den stilfulde Royal Enfield Classic 500, kan du høre lidt om den britiske producents historie.
I Indien koster Jawa Perak 164.000 rupee, hvilket svarer til 14.900 danske kroner, som kursen ser ud i dag. Det lyder jo ikke af meget, men det danske afgiftssystem skal nok sørge for at give prisen et spark i r***n, skulle modellen finde vej til Danmark.