Kåbeklædt Zero SR/S officielt lanceret
Nu er Zero SR/S endelig officielt lanceret.
Her på siden kunne du allerede sidst i Januar måned se en inciterende men ikke specielt afslørende video med den nye kåbeklædte Zero SR/S, hvor den amerikanske motorcykelproducent samtidig annoncerede endelig afsløring af nyheden d. 24. Februar 2020.
Skæbnen ville imidlertid at en række detaljer – samt et afslørende videoklip – kort tid før den officielle lancering blev lækket på Youtube og siden deaktiveret, hvorefter Zero Motorcycles for få dage siden selv frigav videoen du kunne se i artiklen Zero SR/S afsløret igen, igen her på MagaCin.
Gense videoen herunder.
Den officielle dato for lanceringen forblev imidlertid stadig d. 24. Februar, og Zero Motorcycles har som lovet i dag frigivet yderligere information om den nye Zero SR/S.
På producentens hjemmeside lanceres modellen under overskriften Ubesværet Kraft, og vi oplyses om at drivlinien på Zero SR/S leverer mere moment end tidens stærkeste serieproducerede 1000cc sportsmotorcykler.
Blandt informationerne der nu er officielt tilgængelige, fortæller Zero om en ydelse på 110 hestekræfter, et moment på 190 Nm, en tophastighed på 200 km/t, en rækkevidde i byen på 259 kilometer, 198 kilometer rækkevidde ved blandet kørsel, 159 kilometer rækkevidde ved ca. 90 km/t, samt 175-198 kilometer rækkevidde ved to forskellige kombinationer af blandet kørsel.
Opladning kan ske på 1,8 time
Opladningstiden til 100% er opgivet til 4,5 timer med integreret 3 kW lader eller 1,8 timer med 6 kW Rapid Charge lader for standardversionen, og 2.5 timer med integreret 3 kW lader eller halvanden time med optionen 6 kW Rapid Charge på Premium udgaven.
Databladet viser også at opladningstiden for begge modeller via en almindelig amerikansk husholdnings 110V stikkontakt er 8,5 timer.
Rapid Charge booster opladningen med 6kW
Det er naturligvis vigtige informationer, da opladningstid og rækkevidde er essentielle faktorer, når vi taler elektriske motorcykler.
Men nogle vil nok finde det mindst lige så interessant at Zero SR7S er udstyret med 43mm Showa Big Piston Separate Function forgaffel som er fuldt justérbar i fjederforspænding, kompressions- og returdæmpning, samt en 40mm Showa bagdæmper med eksternt reservoir der ligeledes er fuldt justérbar.
Udstyret som en konventionel motorcykel
Bremserne er udstyret med Bosch Advanced MSC – Motorcycle Stability Control – for optimal sikkerhed. Forrest aktiverer en radial bremsemaster de radialt monterede firestemplede bremsecalipere, hvor bremseklodserne napper om 2. stk. 320 mm bremseskiver, og bagerst ser vi en bremsecaliper med et enkelt stempel og en 240 mm bremseskive.
Altså en genkendelig konfiguration vi kender fra konventionelle motorcykler med forbrændingsmotor.
Zero SR/S er udstyret med Pirelli Diablo Rosso III dæk i størrelserne 120/70-17″ – 180/55-17″ hhv. for og bag for optimalt vejgreb, og den køreklare vægt opgives til 229 kg for standardversionen samt 234 kg for Premium udgaven.
Cornering ABS og Traction Control er i øvrigt standardudstyr på Zero SR/S.
Standard sædehøjden opgives til 787 mm, men kan tilpasses mellem 770 – og 810 mm, så flertallet burde have mulighed for at indrette en komfortabel og betryggende førerposition.
En eventuel passagers komfort er forbedret med lavere fodhvilere og større sæde.
Firmware opdateres via app
Der er selvfølgelig også mulighed for fuld Bluetooth connectivity via Zero Motorcycles App, hvor app'en som naturligvis kan anvendes med både IPhone og Android også kan bruges til opdatering af motorcyklens software.
Motorcyklens firmware kan opdateres med den tilhørende app
Sammenlignes med Kawasaki ER6f
Nogle få udenlandske medier indbudt til prøvekørsel af en præ-produktions model, beretter at førermiljø og førerposition umiddelbart gav anledning til sammenligning med den populære Kawasaki ER6f.
En rigtig spændende nyhed fra Zero Motorcycles, hvor producenten tilsyneladende har lagt sig i selen for at konstruere den mest optimale kombination af moderne elektrisk motorcykel og genkendelig konventionel motorcykel.
190 Nm ubrudt moment helt fra bunden på en motorcykel der af de første testkørere beskrives, med et førermiljø der opleves lidt som Kawasaki ER6f.
Det lyder sgu ikke helt tosset, og vi ser med stor forventning frem til prøvekørsel af den nye ellert fra Zero Motorcycles.
Herunder tekniske specifikationer for 2020 Zero SR7S.
TECHNICAL SPECIFICATIONS
STANDARD/PREMIUM
TOP SPEED (MAX) 124 MPH
PEAK TORQUE 140 FT-LB
OPTIMAL CHARGE TIME 80 MINUTES
200 MILE RANGE
With Power Tank
100% ELECTRIC POWERTRAIN
Low maintenance
CYPHER III
Operating system
161 MILES
City range
CLUTCHLESS DIRECT DRIVE
Transmission
505 LB Curb weight
BOSCH
Motorcycle stability control
31.0 IN Seat height
5 YEARS/UNLIMITED MILES
Power pack warranty*
Range
STANDARD/PREMIUM
City 161 miles (259 km)
Highway, 55 mph (89 km/h) 99 miles (159 km) – Combined 123 miles (198 km)
Highway, 70 mph (113 km/h) 82 miles (132 km) – Combined 109 miles (175 km)
Motor
STANDARD/PREMIUM
Peak torque 140 ft-lb (190 Nm)
Peak power 110 hp (82 kW) @ 5,000 rpm
Top speed (max) 124 mph (200 km/h)
Top speed (sustained) 110 mph (177 km/h)
Type
Z-Force 75-10 enhanced thermal efficiency, passively air-cooled, interior permanent magnet AC motor
Controller
High efficiency and power dense, 900 Amp, 3-phase AC controller with regenerative deceleration
Power system
STANDARD/PREMIUM
Power pack
Z-Force® Li-Ion intelligent integrated
Max capacity 14.4 kWh
Nominal capacity 12.6 kWh
Charger type
3.0 kW, integrated 4.5 hours (100% charged) / 4.0 hours (95% charged)
6.0 kW, integrated 2.5 hours (100% charged) / 2.0 hours (95% charged)
With 6 kW Rapid Charge option
1.8 hours (100% charged) / 1.3 hours (95% charged)
1.5 hours (100% charged) / 1.0 hour (95% charged)
With EVSE cord and standard outlet
8.5 hours (100% charged) / 8.0 hours (95% charged)
Drivetrain
STANDARD/PREMIUM
Transmission
Clutchless direct drive
Final drive
90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ belt
Chassis / Suspension / Brakes
STANDARD/PREMIUM
Front suspension
Showa 43 mm Big Piston Separate Function forks, with adjustable spring preload, compression and rebound damping
Rear suspension
Showa 40 mm piston, piggy-back reservoir shock with adjustable spring preload, compression and rebound damping
Front suspension travel 4.72 in (120 mm)
Rear suspension travel 5.51 in (140 mm)
Front brakes
Bosch Advanced MSC, dual J-Juan radial 4-piston calipers with radial master cylinder, 320 x 5 mm discs
Rear brakes
Bosch Advanced MSC, J-Juan single piston floating caliper, 240 x 4.5 mm disc
Front tire Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17
Rear tire Pirelli Diablo Rosso III 180/55-17
Front wheel 3.50 x 17
Rear wheel 5.50 x 17
Dimensions
STANDARD/PREMIUM
Wheelbase 57.1 in (1,450 mm)
Seat height 31.0 in (787 mm)
Accessory, low 30.3 in (770 mm)
Accessory, tall 31.9 in (810 mm)
Rake 24.5°
Trail 3.7 in (94 mm)
Weight
STANDARD/PREMIUM
Curb weight
505 lb (229 kg)
516 lb (234 kg)
Carrying capacity
495 lb (225 kg)
484 lb (220 kg)
Economy
STANDARD/PREMIUM
Equivalent fuel economy (city) 430 MPGe (0.55 l/100 km)
Equivalent fuel economy (highway) 219 MPGe (1.08 l/100 km)
Typical cost to recharge – $1.61
Warranty
STANDARD/PREMIUM
Standard motorcycle warranty*
2 years
2 years
Power pack warranty*
5 years/unlimited miles
5 years/unlimited miles