Kawasaki afslører den nye Ninja 650
Der er ikke mange uger til årets store motorcykelmesse EICMA i Italien, men Kawasaki kan tilsyneladende ikke vente så længe med at afsløre den nye Kawasaki Ninja 650.
Vi glæder os naturligvis som altid til at se alle årets nyheder live om nogle få uger, men vi skal være de sidste til at klage over, at vi allerede nu kan se de første billeder af den nye Ninja 650… som har fået en ret sexy ansigtsløftning.
Mere sportsligt udseende
Det er ganske åbenlyst, at Kawasaki's udviklingsafdeling rent æstetisk har skelet til mærkets mere sportslige modeller ved designet af den nye Ninja 650.
Især kåbens øverste del med smallere kåbeglas og forbedret aerodynamik, en mere langstrakt forende, skarpere vinkler på kåbedele generelt, og nye mere aggresivt udseende dobbelte LED forlygter, hvor begge lygter altid er aktiveret, er tydeligvis inspireret af mærkets hyper-sports modeller.
Den nye skarpere udseende Kawasaki Ninja 650 med dobbelte LED forlygter
Som det fremgår af både billeder og videoen herunder, har sædeenheden også fået en overhaling. Førersædet har fået et højere 'bagstop', og det bredere bagsæde er dermed hævet en smule. Det bør give eventuelle passagerer mere åben knævinkel, og således en bonus i form af øget komfort.
De fornemme køreegenskaber er bevaret
Komforten og modellens fremragende køreegenskaber skulle være bevaret, da Kawasakis ingeniører ikke er gået drastisk til værks vedrørende selve konstruktionen. Vægten på den reviderede udgave er da også nøjagtig den samme som forgængerens.
Jo, vi mener faktisk at Kawasaki Ninja 650 er en yderst velkørende motorcykel. Læs MagaCin's dobbelttest af Kawasaki Ninja 650 og Z 650 her, hvor Mathias beskriver køreegenskaberne således: “Køreegenskaberne er gode. Som i Virkeligt gode! Cyklerne er lette, og virker endnu lettere under kørsel.”
If it ain't broke, don't fix it
Det velfungerende trellis (rørgitter) stel i højstyrkestål er genanvendt, og affjedringen med 41mm USD forgaffel og bagdæmper med justérbar fjederforspænding videreføres ligeledes fra forgængeren.
Uændret er også bremserne, med 2-stemplede bremsecalipere der napper om 300mm 'petal' (kronblads-mønster) bremseskiver forrest, og en enkelt-stemplet bremsecaliper der griber om en 220mm bremseskive bagerst.
Motoren er den velkendte vandkølede 4-takts parallel Twin på 649cc, der yder 68 hk v. 8000 omdr., og leverer et moment på 64Nm v. 6700 omdr.
Når du ved lejlighed render over en Ninja 650 – eller for den sags skyld en af Kawasaki's modeller, der er udstyret med mærkets Assist og Slipper kobling – så prøv lige at trække koblingen. Har du ikke før prøvet at klemme om det vanvittigt let aktiverede koblingsgreb, så bered dig på en overraskelse af de større. Der anvendes nemlig kun 3 fjedre i denne geniale løsning.
Yderligere nyt på 2020 versionen
Et frisk tiltag til 2020, er de standard monterede Dunlop Sportmax Roadsport 2 dæk, og Ninja'en er således udstyret med fornuftigt skridsikkert fodtøj.
Nyt 4,3″ TFT display med Bluetooth opkobling
Nyt til 2020 er også instrumenteringens 4,3″ TFT skærm, som naturligvis kan kobles op med din smartphone, og forbindes med Kawasaki's Rideology app.
På linie med en række andre mærkespecifikke app's, kan du således få overblik over telefonopkald og andre notifikationer, holde styr på ruter og meget andet. Med app'en kan du også tilpasse instrumenteringens display til personlige præferencer.
Den danske pris er endnu ikke tilgængelig, men vi holder dig naturligvis opdateret straks vi ved mere.
Jaaaarh… den nye Kawasaki Ninja 650 ser eddermame rap ud, og vi glæder os til at se den live ved EICMA om ganske få uger.