Kawasaki får radar-assisteret sikkerhed
Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor meget elektronik de mest moderne og teknologisk avancerede motorcykler kan udstyres med, og våbenkapløbet mellem motorcykelproducenterne har gennem de senere år ikke længere været begrænset til, at omfatte den mest imponerende ydelse eller højeste tophastighed.
Elektronisk våbenkapløb
Motorcykelproducenterne udkæmper nemlig også en indædt kamp om, at være leveringsdygtig i de mest innovative elektroniske løsninger, specielt hvad angår højteknologiske assistent systemer.
En af de seneste tilføjelser til motorcyklerne i RTFM segmentet – Read The F*cking Manual – er den adaptive fartpilot, der lige som i bilernes verden tilpasser hastigheden efter den omgivende trafik helt eller delvis baseret på monitorering via radar og/eller andre sensorer. Oplysninger der via en central computer som forestår beregninger i et vanvittigt tempo, videreformidler kommandoer til blandt andet ABS og benzinindsprøjtningens elektronik.
Kawasaki går ind i kampen
Oplysningerne om at producenter som eksempelvis Ducati, KTM og BMW står på tærsklen til at levere modeller med adaptiv fartpilot har cirkuleret i nogen tid, og nu melder Kawasaki sig også på banen.
Det fremgår af en patentansøgning til det japanske patent kontor JPO, hvor tegninger indsendt af Kawasaki bekræfter implementering af adaptiv fartpilot.
Implementerer eksisterende løsning
Lige som hos Ducati, KTM og BMW, afholder Kawasaki sig fra at udvikle sit eget unikke system, men implementerer i stedet allerede eksisterende og velfungerende systemer samt komponenter fra elektronikgiganten BOSCH.
Og det er nok det mest naturlige valg, da BOSCH er helt dominerende indenfor de mest avancerede Cornering-ABS, Traction Control og andre elektroniske assistentsystemer.
Dækker blinde vinkler bagud
Fra bilernes verden kender du måske til den seneste generation radarbaseret adaptiv fartpilot, hvor der også ofte indikeres for omgivende trafik i såkaldt blinde vinkler.
Det samme gør sig gældende for de mest avancerede systemer på motorcyklerne – hvor den bagudvendte radar ganske vist efter de forhåndenværende oplysninger ikke er forbundet med hverken bremser eller fartpilot – men leverer en form for indikation af objekter i blinde vinkler.
Det overflødiggør naturligvis ikke sidespejlene på fremtidens motorcykler, men giver en ekstra sikkerhed, eksempelvis inden der lægges ud til overhaling på den tyske Autobahn, hvor det ikke er usædvanligt at blive overhalet af en travl håndværker, der suser forbi med over 200 km/t i varevognen.
Hvilke modeller får systemet?
Baseret på de indsendte tegninger, finder systemet formentlig vej til en eksklusiv Versys, men vi formoder at systemet over tid udbredes til flere andre Kawasaki modeller.
Suzuki og Honda vil også
Som tidligere nævnt har vi allerede set, at Ducati, KTM og BMW er i fuld sving med at integrere radarbaseret adaptiv fartpilot, og tegningerne her viser, at Kawasaki bestemt ikke tillader konkurrenterne et forspring.
Og patentansøgninger indsendt indenfor de seneste måneder fra eksempelvis Honda og Suzuki viser da også, at radarbaseret adaptiv fartpilot er en feature de fleste producenter har tænkt sig at tilbyde kunderne i fremtiden.