Kawasaki forudser det næste sving
Mængden af elektroniske hjælpemidler til motorcykler har været i en rivende udvikling siden de tidlige 00’ere, hvor ting som simpelt som ABS bremser blev betragtet som en teknisk finurlighed, og motorprogrammer kun var forbeholdt de dyreste maskiner.
Nu er vi efterhånden vant til at få stoppet beregnende computere ind med middagsmaden, og både traction control i flere niveauer, wheelie control, corner ABS og præcise motorstyringer med ride by wire forbindelse til gashåndtaget er efterhånden hverdagskost. Ja, faktisk bliver vi overraskede, når de nye modeller ikke har hele paletten af gizmo’s.
Men fælles for de ovennævnte systemer vi kender til, er at de alle fungerer reaktivt og ikke proaktivt – det vil sige, at reaktionen på en fejl eller en overdrivelse i kørslen, først kommer efter det er sket og ikke inden. Af samme årsag kan hjælpemidlerne aldrig gøre det ud for førerens overblik og kontrol på maskinen.
Motorcyklen der ved hvad du vil
Et nyt patent fra de grønne japanere ser nu ud til at gøre op med den konventionelle reaktive traction control, og tager principperne bag til det næste niveau.
Kawasaki vil nemlig forsøge at øge mængden af informationer til motorcyklens ABS og TC computer, og på den måde give den mulighed for at komme eventuelle problemer i forkøbet.
Hvis idéen og teknikken virker, vil systemet automatisk sætte alle former for elektronisk hjælp klar til rette niveau, inden du blæser ind i et sving eller tager bremsen hårdt, og på den måde optimeres både sikkerhed og ydeevne.
De nye input til systemet kommer fra flere forskellige ting, og de største nye værktøjer, tæller et kamera, en laser-sensor, et indbygget navigationssystem og en række små følere placeret på sæde og fodhvilere. Hele denne pakke skal samarbejde med de allerede eksisterende målinger fra gashåndtaget, hastigheden og nedlægningsvinklen, og alle signaler skal processeres i en lynhurtig computer.
Kamera og laser-sensoren sidder på motorcyklens forende, sikkert gemt væk mellem kåbedelene, men de har hver deres opgave. Laseren måler primært afstanden til forankørende eller andre objekter, mens kameraet giver computeren mulighed for at se vejens forløb og kurver.
I kombination med den evigt kørende navigation, kan systemet regne ud hvornår du vil bremse eller accelerere, og kalkulere hvor aggressivt der skal sættes ind overfor dine input.
Kropspositionen spiller også ind
Følerne i sædet og ved fodhvilerne er heller ikke helt tilfældige tilføjelser, for deres opgave er ifølge patentet, at se hvor meget føreren bevæger sig på motorcyklen, hvilket kan sige en hel del om den næste manøvre. De fleste af os vil skifte positur og flytte kropsvægten alt efter, hvilken retning vi vil dreje i, og det giver systemet kritiske informationer om de næste meters begivenheder.
Faktisk er systemet så omfattende en del af cyklens elektronik, at det også ved om det bliver blinket til højre eller venstre.
Selve kalkulationen foregår i en del af computeren kaldet ”prediction section”, og det er altså udtryk for en algoritme der spår om dine fremtidige handlinger.
Derefter sendes informationerne til en ”vehicle control section”, hvor alle forudsigelserne bliver til opsætninger af motor, bremser og ikke mindst traction control.
Hvis føreren føler at systemet handler for voldsomt og indskrænker graden af kontrol, eller omvendt, så kan kørerens niveau justeres på gennem en konktakt i tre kategorier; beginner, intermediate eller advanced.
Hvis systemet skulle finde vej til nye modeller inden længe, så er det Kawasaki’s håb, og egentlig også vores, at fornemmelsen og kontrollen over motorcyklen stadig er i tråd med de oprindelige dyder for glæderne ved at køre motorcykel.