Kina – Helt elektrisk
En delegation fra MagaCin er i disse dage på tur i østen for at se og opleve fremtidens tohjulede trends. Lige nu er stedet Kina og alle er dybt overraskede over køretøjerne i gadebilledet.
I vesten taler alle om kinesernes gadeforurening, som ødelægger vore klode. Sandheden er at kineserne faktisk gør mere ved problemet end mange vestlige lande. Vi befinder os i en by med over 2.000.000 indbyggere, Haikou, og smok er på ingen måde en del af dagligdagen her.
Over 90% af alle tohjulede køretøjer på Hainan, i Kina, er nu elektriske. De bidrager dermed ikke til smok i byerene. Man kan efterfølgende diskutere det gode ved el, vidende at kineserne stadig opererer med store gammeldags kulkraftværker.
Trods de mange elektriske kæretøjer i gadebilledet, ses ingen strandede maskiner med flade batterier. Det er altså muligt at leve med batteridrift uden den store problemstilling mange diskuterer ved eldrift. I hvert fald hvis maskinen skal bruges til urban-pendling.
Ingen tvivl om sydøstasiatiske trendes bliver fremtiden i Europa. De store motorcykelproducenter fremviser nu deres nye modeller i asien først. Vesten er kommet i 2. række for producenterne. Ikke underligt da salgspotentialet er langt større for producenterne i denne del af verden.
Eldrevne toohjulede urbanpendlere i vores danske byer vil kunne minimere trafiktætheden betragtelig, og gøre byerene meget renere.