Kawasakis nye mudderkaster
Først på ugen løftede Kawasaki sløret for en række af de nye 2021-modeller, og dem med hang til ‘R’ og masser af kræfter kan se frem til de nye modeller; ZX-10R og ZX-10RR. Skal der være tryk på, er der også en ny Z H2 SE på vej.
For de som er mere mudder, grus og anden sjov i terræn, sender producenten KLX 300 på gaden i 2021.
KLX 300 afløser KLX 250, som så dagens lys for første gang i 1979, og i seneste udgave ramte markedet i 2009.
Ny motor
Motoren i den nye KLX 300 er hentet fra KLX 300R, som er en maskine udelukkende til off-road brug, og der er tale om 292-kubiks sag med én cylinder og overliggende knast.
For nuværende foreligger der ikke værdier for hverken hestekræfter eller moment, men Kawasaki lover frisk gasrespons og godt med kræfter i bund- og mellemområdet. Alligevel fremhæver producenten letvægtstempel, stempelring og plejlstang. Komponenter som alt andet lige giver en omdrejningsvillig motor.
En ny todelt køler skulle sikre optimal køling, og plastikken omkring blæseren sørger angiveligt for, at varm luft ledes væk fra chaufføren. Kærkomment, når solen stråler ned eller blot i tæt trafik.
Gearkassen er optimeret til off-road brug, og en effektiv katalysator tager imod de seneste emissionskrav med åbne arme.
Stel, hjul og affjedring
Stellet, som udgøres af både runde og firkantede profiler af højstyrkestål, er gjort så kompakt som muligt. Bagtil finder vi en bagsvinger i aluminium, som er stærk, men samtidig let, så den uaffjedrede vægt holdes på et minimum.
Kronrørsvinklen på 26,7 grader og en kort akselafstand betyder vakse køregenskaber.
Til at tage imod ujævnheder på diverse underlag har Kawasaki forsynet den lille 300-kubikker med en 43 mm tyk USD-forgaffel, hvorpå du kan justere kompression. Bagude er KLX 300 udstyret med en monodæmper, hvorpå du kan justere forspænding og returdæmpning, så du kan tilpasse affjedringen til netop dig.
Du kommer ikke sådan lige til at løbe tør for fjedervandring på denne knoldhopper, for der er foran 254 mm at give af, mens du bagude må tage til takke med 231 mm.
Som det sig hør og bør på en terrænmaskine, er KLX 300 udstyret med 21″ fortil og 18″ bagude. Kombineret med stærke fælge er letvægtseventyren klar til, hvad naturen kaster i dens retning.
Bremse kan den nye klatremaskine også. Foran er den udstyret med en 250 mm skive, hvor en kaliber med to stempler klemmer om stålet. Bagude er der en enkeltstemplet kaliber, der griber om en 240 mm skive.
Ergonomi og udstyr
KLX 300 er tænkt som en letvægtmaskine til hård brug, og angiveligt er det blandt andet også derfor, at Kawasaki ikke har forsynet motorcyklen med en dyr og sårbar farve TFT-skærm.
Team Green har dog sørget for digital instrumentering i form af et LCD-display, der viser fart, omdrejninger, klokken, triptæller og en række advarselslamper.
Som motorcykeltypen dikterer, er sædet langt, smalt og relativt højt placeret med en sædehøjde på 894 mm. Kawasaki lover, at sadlen er velpolsteret, og kombineret med et komfortorienteret styr samt velplacerede fodhvilere, skulle du være i stand til at køre langt og længe på KLX 300.
KLX til asfalt
Kawasaki lancerer også en asfaltorienteret version af KLX 300, nemlig KLX 300 SM.
Motor og stel er identiske på de to modeller.
Væk er de naturorienterede hjul, og i stedet er motarden udstyret med mere gadevenlige 17″ ruller med dertilhørende gummi.
Bremserne er også lidt anderledes, idet skiven foran er en 300 mm sag på SM-modellen, og bagi det samme. Sædehøjden er anelse lavere på KLX 300 SM med 858 mm.
Skuffelse x 2
Her på redaktionen glæder vi os altid over nye motorcykler, og vi havde set frem til at svinge benet over KLX 300, men det bliver desværre ikke i den nære fremtid. Den danske importør oplyser nemlig, at KLX 300 nok ikke kommer til Europa med det første – hvis overhovedet.
Og skuffelsen ender faktisk ikke der! Vi havde krydset fingre for, at Kawasaki ville trække klædet af en afløser til den legendariske KLR 650 måske i form af en KLX 700, men det var desværre ikke tilfældet.
Det kan vi godt undre os lidt over, for Kawasaki mangler modeller til at tage kampen op med mellemklasseeventyrmaskiner som den voldsomt gode Yamaha Ténéré 700 og Suzuki V-Strom 650, som slap igennem nåleøjet til 2021, og her ville en KLX 700 være passende.
Godt nok findes Versys 650 i det grønne lineup, men med 17″ forhjul er det absolut en maskine, der hører hjemme på asfalt.
I den tungere ende af adventuremarkedet er Kawasaki egentlig også klædt lidt tyndt på. De har den store Versys 1000 på programmet, men ligesom lillebror ruller den også på 17″ hjul, og Kawasaki selv kalder den for en adventure tourer. Altså ikke en maskine, der skal slås med BMW R 1250 GS eller Hondas schweizerkniv på to hjul; CRF 1100 L Africa Twin, som godt kan tåle ture på løst underlag.
Måske er det for tidligt at være skuffet, for ifølge Kawasaki.com mangler producenten stadig at afsløre to nyheder den 26. januar, og hvis vi er heldige, smider Kawasaki et par rigtige adventurebomber på markedet. Håbet er som bekendt lysegrønt.