Konkurrenter samarbejder om elektrisk fremtid
Batterierne er for alvor ved at få sit tag om bil industrien, men nul-emissions motorcykler har stadig til gode at slå helt igennem.
Som vi har udtalt så mange gange før, ved vi at flere producenter – som endnu ikke har lanceret en elektrisk motorcykel – har et eksemplar af deres bud på fremtidens motorcykel stående bagerst på lageret, og at de blot venter på det rette tidspunkt før slår dørene op til en helt ny verden.
Modellerne som allerede er på gaden lover en utrolig spændende fremtid for motorcyklister, selvom mange af os vil komme til at savne følelsen, lyden og ikke mindst lugten af en rigtig forbrændingsmotor.
Se bare den kåbeklædte el-cykel fra Zero, som ligner “en rigtig motorcykel”, og faktisk også kører ganske fortrinligt.
Eller søsteren uden tøj, som indbyder til aktiv kørsel, og såmænd også ganske fint hænger på gutterne på konventionelle motorcykler, skulle der blive tid til en sporadisk tur i udenfor storbyens grænser.
Kawasaki er også snart på banen med den sportslige del af hvad de betegner som EV Project.
Ej at forglemme Kymco SuperNEX, som til EICMA i 2018 tog fusen på os journalister. En elektrisk motorcykel som ligner en konventionel superbike, huser en 6-trins manuel gearkasse, og når hastigheder på op mod 250 km/t på kun 10,9 sekunder.
Selvom der er en helt naturlig konkurrence mellem verdens producenter – inklusiv The Big Four – afslørede japanerne alligevel sidste år, at de planlægger at samarbejde i en elektrificeret fremtid.
En fremtid med eldrevne køretøjer, hvor et af målene er, at gøre omstillingen og hverdagen så let for forbrugeren som muligt.
Samarbejdet går blandt andet ud på, at standardisere en udskiftelig batteripakke, således at man som forbruger på tværs af mærker og modeller, kan benytte sig af samme reservedele, ladekabler og lignende.
Efter et par måneders stilhed, hvor vi intet har hørt om projektet, har kvartetten nu offentliggjort, at der stadig er liv i drømmen.
Der er iværksat en test – som går under navnet e-Yan Osaka – for studerende og ansatte ved universitetet i Osaka, Japan, som giver dem mulighed for at transportere sig rundt på elektriske motorcykler, samt benytte såkaldte swap-stations, hvor man kan bytte sit flade batteri ud med et friskt.
“As a result of repeated collaboration studies among four domestic motorcycle companies we were able to collaborate with e-Yan OSAKA to verify the common specifications of replaceable batteries,” Forklarer Managing Executive Officer hos Honda, Noriaki Abe.
“We are aware that there are still issues to be solved in the spread of electric motorcycles, and we will continue to work on improving the usage environment of our customers in areas where each company can cooperate.”
Udskiftelige batterier på tværs af modeller lyder umiddelbart som en gevinst motorcykler med kort rækkevidde vil nyde mest af, men idéen er super smart og interessant, og så kan vi jo krydse fingre for, at sådan et samarbejde i sidste ende vil skære et stykke af prisen for forbrugeren.