Krumtappen roterer baglæns
Overskriften er ansporet af rygtebørsens mest pålidelige kilder, som også i denne omgang leverer spændende nyt.
Som MagaCin fortæller i artiklen her, er det en slet skjult hemmelighed at BMW har en kraftigt opdateret version af den populære superbike BMW S1000RR i støbeskeen. Spionbilleder florerer overalt på nettet og nu begynder interessante informationer så småt at lække.
Motorcykelproducenterne har siden tidernes morgen konkurreret om at være først, størst og bedst, og senest har Ducati præsenteret den helt fantastiske og underskønne Ducati Panigale V4. MagaCin var på pletten i samme sekund modellen blev tilgængelig for prøvekørsel, og som det fremgår af artiklen her, imponerede i særdeleshed Ducatis nye V4 motor med baglæns roterende krumtap.
Der er inerti i roterende masse, hvilket de fleste har oplevet i skolens fysiktime, hvor man mærker trægheden når et roterende cykelhjul skal vippes til siden. Meget firkantet sagt modvirker inertien i en baglæns roterende krumtap inertien i det der roterer forlæns, hvilket i praksis betyder lettere retningsskift på motorcyklen.
Detaljer vedrørende den nye BMW S1000RR er endnu ikke officielle, men vedholdende hvisken i krogene insisterer på at BMW følger Ducatis eksempel med at importere MotoGP teknologi.
Den seneste inkarnation af BMW S1000RR skulle dermed lige som Ducati Panigale V4 blive udstyret med en baglæns roterende krumtap og derudover få en effektforøgelse til 210-220hk. Her husker vi lige på at effekt opgivelser for BMWs S1000RR modeller hidtil har været tæt på den reelle ydelse på baghjulet.
Udover de senest lækkede oplysninger, er det nok ikke helt ved siden af at forvente en kraftig opdatering af elektronik pakken.
Motorcykeludstilling EICMA i Milano – Italien nærmer sig med raske fjed, men mon ikke BMW præsenterer nyheden allerede ved hjemlandets motorcykeludstilling Intermot i Köln d. 3-7 Oktober 2018.