KTM 1390 Super Adventure S Evo præsenteret
“Med anerkendelsen af at være den mest teknologisk avancerede Adventure-maskine i KTM-styrhuset flytter 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO ikke kun målstolpen – den udsletter simpelthen spillefeltet.”
Sådan indleder KTM dagens præsentation af en potent maskine, som helt sletter beslutningsprocessen, når det kommer til at vælge mellem grus og asfalt.
Stel, affjedring og bremser
Selvom der rigtig langt hen ad vejen er draget inspiration fra KTM 1290 Super Adventure, er der altså rigtig mange anderledes ting ved den nye højbenede 1390’er.
Eksempelvis kan der visuelt findes mange ligheder mellem stellet på de to, men på KTM 1390 Super Adventure S Evo er rammen betydeligt forstærket for at forbedre stabiliteten på lige stræk såvel som ved sportslig svingkørsel. Og på stellet er der naturligvis boltet en affjedring fra Pierer-ejede WP… Men det er ikke “bare” en WP-affjedring.
Der er nemlig tale om den seneste generation elektronisk styret WP APEX, som er semi-aktiv med magnetiske ventiler for at give en mere præcis variabel dæmpning. Disse kontrolleres med såkaldte Pulse Width Modulation-sensorer, som sammen med en kontrolenhed sørger for optimal dæmpning i alle de fire modes: Sport, Street, Comfort og Rain.
Og skulle det ikke være nok, kan der tilkøbes en Suspension Pro-pakke, som byder på personlig fintuning af kompression og returdæmpning, Anti Dive for mindsket dyk i forenden under hårde nedbremsninger samt et Offroad-program.
For enden af affjedringen er der fra fabrikken monteret et sæt poter fra Dunlop af typen Trailmax Meridian, som skulle give et godt bid på både fast og løst underlag, uanset om det er vådt eller tørt. En mindre vigtig detalje, da forskellige førere har forskellige dækpræferencer; men det er måske interessant nok at vide, at KTM 1390 Super Adventure S Evo ruller på et 170/60-17 bagude og et 120/70-19 under snuden.
Og nu vi befinder os nede ved hjulene, er det oplagt at kigge lidt nærmere på bremsesystemet… Så meget som vi nu kan. For endnu engang bruger producenten ikke krudt på kalibrene, men fortæller til gengæld, at KTM 1390 Super Adventure S Evo er udstyret med en bremsemaster fra Brembo, og at kalibrene har fået installeret opgraderede klodser; hvad end det så betyder.
Motor og gearkasse
Motoren bygger på den LC8-platform, vi allerede er bekendt med, hvor slagvolumen er vokset fra 1301 kubik til 1350 kubik, og med en spritny knastakselteknologi, som tillader indsugningsventilerne at arbejde hver for sig afhængig af, hvor mange omdrejninger motoren snurrer med. Sammen med større, men kortere indsprøjtningshuse skulle det give mere power gennem hele omdrejningsregistret uden at gå på kompromis med motorens “pæne” opførsel, og samtidig også lade motoren brænde drivmidlet så rent, at motoren klarer de seneste emissionskrav.
Teknik, teknik og teknik… Men hvad med nogle tal? Jo, det kan du skam godt få.
Motoren huser lige omkring 170 heste, der alle er i rask trav ved 9.500 omdrejninger i minuttet og tilsammen har en muskelmasse, der trækker hele 145 Nm ved 8.000 omdr./min.
Og faktisk kan man køre dobbelt så langt på 1390’eren end på 1290’eren, før den skal en tur forbi de autoriserede oliefingre og have stillet ventiler ved 60.000 kørte kilometer.
Motoren hænger ikke overraskende sammen med KTM’s nyligt præsenterede AMT-gearkasse, der godt nok eliminerer koblingsgrebet, men lader føreren selv vælge, om der skal køres med manuelt gearskifte eller automatgear.
(Læs mere om den via linket ovenfor)
Elektronik
Cirka midtvejs i indeværende måned kunne du her på siden læse om, hvad KTM kalder for en ny æra inden for elektronisk arkitektur, som i dækker over to nye top-moderne tablet-lignende instrumenteringer, og en af disse er installeret på KTM 1390 Super Adventure S Evo.
Men det er naturligvis ikke det eneste elektronikpakken dækker over.
For omkring en måned siden fortalte Bosch om et nyt radarsystem, som skulle reducere risikoen for ulykker betragteligt. Og det er KTM, der skal agere forsøgskanin for systemets seks punkter:
- Adaptive Cruise Control Stop and Go.
- Group Ride Assist.
- Riding Distance Assist.
- Emergency Brake Assist.
- Rear Distance Warning.
- Rear Collision Warning.
Dertil er der ikke overraskende en række køreprogrammer, som lader dig bestemme over alt lige fra ABS og Traction Control til gasrespons, motorbremse og affjedring.
Men det kan godt være, at man lige skal sætte sig lidt ind i sagerne, inden man begiver sig ud på det helt store eventyr. For der er – afhængig af version – ikke mindre end ni køreprogrammer, og de lyder som følger: Rain, Street, Sport, Offroad, Rally, Custom Ride Modes, Custom 1, Custom 2 og Custom 3.
Og så skal vi lige huske at nævne, at fordi det her er en motorcykel, der elsker fuld gas på både fast og løst underlag, så er der et ABS-program til både Street og Offroad.
Kig selv nærmere
Der er altså rigtig meget at fortælle om KTM 1390 Super Adventure S Evo, og hvis denne tekst skal videre ud til vores trofaste læsere inden midnat, så når vi altså ikke at gå i detaljer. Det må vi gøre på et senere tidspunkt, når modellen lander på vores breddegrader.
Kan du ikke vente, til de første danske tests af modellen bliver udført, kan du eventuelt hoppe ind på den til modellen dedikerede side via linket her og kigge lidt nærmere på sagerne.
Men inden du kommer så langt, så klik lige afspil på videoen nedenfor, hvor KTM som vanligt ikke har sparet på dramatikken.
MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder! – Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie
-
MagaCin Adgang 6 mdr.DKK 119,00 hver 6 måneder
-
MagaCin Adgang 3 mdr.DKK 69,00 hver 3 måneder
-
MagaCin AdgangDKK 29,00 / måned