KTM 1390 Super Adventure S – Mere eventyr til vejene
For nogle dage siden præsenterede KTM en potent højbenet motorcykel, som skulle kunne klare alverdens udfordringer både på og uden for asfalten. Og nu har østrigerne, i striben af præsentationer som virker lidt omvendt, præsenteret en lillebror hertil under titlen “Mere eventyr til vejene”; nemlig KTM 1390 Super Adventure S.
Stor KTM uden EVO
Nu sagde jeg indledningsvis, at præsentationernes rækkefølge virker lidt omvendt, og det gør jeg, fordi det i denne skribents verden ville være logisk at præsentere indstigningsmodellen først og derefter den med de lækre stumper. Altså først den almindelige Super Adventure S, og så EVO-modellen… Men sådan gik det ikke, så denne tekst bliver vendt helt på hovedet i forhold til, hvad vi plejer, og beskriver vel egentlig mest, hvad den nyligt præsenterede model IKKE kan prale af.
Hvis du skulle undre dig over, hvad S’et står for, så er det ganske enkelt Street, og med KTM 1390 Super Adventure S har KTM, som nævnt tidligere, fokuseret ret meget på, at fremtidens eventyr ikke kun skal foregå på løst underlag. Og vi har her gennem efterhånden noget tid fået et indtryk af, at ikke alle medlemmer af det danske motorcykelsamfund er vilde med automatgear, men at en kobling er at foretrække ved aktiv kørsel.
Det bringer os til den første forskel mellem Super Adventure S og EVO’en, da den “almindelige” 1390’er er udstyret med en traditionel kobling modsat EVO’ens automatiserede manuelle gearkasse.
Det næste punkt i rækken, som adskiller sig fra EVO’en, er, at Super Adventure S ikke er udstyret med det nye 5. generations radarsystem fra Bosch, der gør KTM så godt som selvkørende.
Det kan naturligvis tilkøbes.
Ikke meget andet
Det er lidt svært at gennemskue materialet fra KTM… Men umiddelbart ser det ud til, at det er de eneste forskelle på KTM 1390 Super Adventure S og EVO’en.
Således er Super Adventure S også udstyret med den elektronisk justerbare affjedring fra WP, har bremsekomponenter fra Brembo og en 170-hestes LC8-motor med spritny knastakselteknologi, som lader indsugningsventilerne arbejde hver for sig.
Og ligesom KTM 1390 Super Adventure S EVO er Super Adventure S udstyret med producentens nye 8-tommer instrumentering, der kan prale af nøgleord som Anti-Refleks, Anti-Fingeraftryk og en Anti-Glare coating, hvilket skulle gøre, at det er let at se informationerne fra enhver vinkel, uanset fra hvilken retning solen skinner. Dermed kan føreren altså under alle forhold nyde de 256.000 farver, skærmen kan levere, modsat de “kun” 65.000 farver, vi har set på KTM’s skærme de seneste år.