KTM 390 Adventure – Eventyr på A2 kørekort
En af de længe ventede nyheder fra KTM ved EICMA i år, var 390 Adventure. Der florerede rygter om en serie af 490cc modeller, herunder Duke 490, RC 490 og 490 Adventure, men seneste nyt siger, at de skal produceres i Indien til det lokale marked i 2020, og de kommer ikke foreløbigt på vores kanter.
Med base i grundteknikkerne fra Duke og RC 390, viderebringes den lækre 373ccm motor i en ny ramme med offroadorienterede egenskaber.
På mange måder en motorcykel, hvor jeg spørger mig selv om, hvorfor?! – Hvorfor i alverden har det taget så lang tid for KTM at lave det, de vel egentlig er bedst til?
390 Adventure har været længe undervejs, tjek bare de tidligere spionbilleder fra sidste år, og endnu tidligere rygter fra 2017 her – KTM har revideret modellen et par gange før de kom frem til et endeligt resultat.
Trækker på erfaringen
De fleste er klar over, at KTM er et østrigsk mærke, der har haft eksponentielt voksende succes over det seneste årti, særligt med Duke's i alle størrelser og Adventure-modeller, der har imponeret over hele linjen.
Det kan derfor være let at stirre sig blind på nakedbikes og store rejsemaskiner til asfalten i KTM's sortiment, men den hårde kerne af cross- og endurokørere vil vide, at KTM lige siden firmaets opstart har specialiseret sig i terrængående herligheder, både motocross, enduro og cross-country cykler, og med stor succes til følge på baner, dirttracks og langdistanceruter.
Det er oplagt at trække på erfaringerne fra disse discipliner, og derfor placeres den velfungerende enstamper nu i en let trellisramme fra Dakarrally-vinderen 450 Rally – KTM har vundet Dakarrallyet 18 gange i træk!
Det her er man vant til hos KTM
Kombinationen af et forhjul på 19” og en forlænget fjedervandring lægger op til en cykel der kan klare de fleste opgaver i terrænet, men stadig bevarer gode egenskaber på asfalten. Jeg spår, at den bliver genial til spas og løjer under danske forhold, særligt fordi den kun vejer 158 kg med fuld tank.
Lækker teknik
Udover affjedringen, der i øvrigt er fuldt justerbar, er der smidt masser af gode sager på 390 Adventure. Koblingen er af slipper typen, for at forhindre blokering af baghjulet ved nedgearing, hvilket er praktisk ved aktiv kørsel.
Modellen er udstyret med Bybre bremser, et mærke udviklet af Brembo, deraf navnet.
Bremserne produceres i Indien for at holde omkostninger nede, og laves hovedsageligt til mindre motorcykler og scootere, men kvaliteten er i orden, og gennem senere tid har vi set dem på større maskiner som nu på 390 Adventure.
Elektronikken byder på TFT display, ABS (med mulighed for at koble det fra på baghjulet, og justerbar følsomhed på forhjulet), LED lys og synkronisering mellem cykel og mobil via bluetooth. Quickshifter er også at finde på udstyrslisten, men den skal tilkøbes.
Der lagt op til en ultra let rejsemaskine med de rigtige justeringsmuligheder, der skal bruges for at klare alle slags underlag, og så kan det lade sig gøre på A2 kørekort – mon ikke det bliver en succes.
KTM mener i videoen herunder, at man kan “flygte til virkeligheden” på 390 Adventure – hvad det betyder må vi finde ud af senere.
0 personer snakker om “KTM 390 Adventure – Eventyr på A2 kørekort”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hva koster den?
Hvorfor søger du ikke bare på google, så finder du ud af det
Fordi jeg forventer at det oplyses i forbindelse med en præsentation af en ny MC på det danske marked