KTM har små, til et voksende marked
Lille vildbasse med sprød enstamper lyd, det er Duke 250 med racergener. KTM har valgt, at være meget kvalitets fokuserede, med deres Duke 250. Naked bike med et rå look, en regulær street master. Der er USD forgaffel og WP affjedring på Duke, nåh ja, KTM ejer jo WP, så selvfølgelig. 1 stamper motor med fornuftig power i segmentet for lette bikes.
KTM har haft modellen i et par år, den er blot ikke nået til DK. Den er ganske let, kun godt 150kg, det må siges at være meget lav vægt. De godt 30 hypper, som er til rådighed, er alt rigelig. Vildbassen er en atlet der er legesyg, med en så lav vægt er det nemt at balancere. Drømme scenariet for enhver motorcyklist, er vel en motorcykel der er nem at styre og tumle.
Duke 250 kan afgjort levere den fulde fornøjelsespakke. Der er spræl og vildskab til kvik bykørsel. Væk fra den tætte bytrafik, ude på de mindre veje, Duke 250 vil gerne lege. Den er smidig, der er magt i sidestillingen. Designet er i familie med de øvrige Duke's – der tæller mange prominente Duke's, helt op til kongen 1290 Super Duke R ”brutalis”. Det er den fælles design tråd igennem hele gruppen, der giver familie tilhørsforholdet. En aggressiv front, som giver indtryk af vildskab. Halogen forlygte i et bastant udtryk er en del af rovdyrets stil. Ergonomisk, er det oprejst sidestilling til afslappet touring, det giver det kølige overblik over asfalten, total kontrol feeling.
Stellet er rørstellet som vi kender det hos KTM. Bygget i letvægtsstål med en god stivhed. Bagsvinger i aluminium, i samme styrke og stil som på Duke 690. Hjulene er 17” alu, og der køres smalt i dækkene. Smalle dæk giver mere svingvillighed, på den måde går ligningen op, let og agil det er Duke 250. Bremserne er med ABS som de skal være fra 2017 på alle motorcykler. Plus selvfølgelig euronorm 4, som også gælder for alle de nye til 2017.
Duke 250 er født med et display af LCD typen, som fodrer piloten med konstant information under kørslen. Som på de store cykler er der lagt et shift lys ind, som fortæller dig hvornår det er tid til gearskift. Sædet har et sportsligt præg, samtidig er det en ergonomisk “bagende hviler”, til de lidt længere ture. Passager sædet er også lavet til komfort. Sædehøjden er lav nok til at de fleste kan nå jorden med flad fod, men også høj nok til en sportsorienteret kørsel.
Helhedsindtrykket af Duke 250, en cykel der er let, formentlig med nogle vibrationer fra den en cylindrede motor. Hvor Duke 250 ender hende prismæssigt vides ikke. Den er med sikkerhed både sjov og udfordrende at eje.