KTM overhaler H-D på solgte enheder
Harley-Davidson har gennem rigtig mange år, været meget dominerende i branchen verden over, men er nu på salg af enheder, blevet passeret af KTM, og det til trods for at de netop har opnået endnu en milepæl. Det betyder at det østrigske firma, kan bryste sig af at være den største ikke-asiatiske producent, målt på antal solgte enheder.
Men på trods af KTM’s aggressive frembrusen, og det faktum at de sidste år solgte cirka 261.000 enheder – 35.000 mere end Harley-Davidson -, er der stadig langt til toppen.
For selv med færre salg end KTM, er Harley-Davidson’s indtægt mere end 3 gange større end hos den orange konkurrent.
En af grundene til det er uden tvivl, at KTM sælger langt flere små modeller end Harley-Davidson, som eksempelvis KTM 125 Duke. Og modeller som netop den lille Duke, indbringer forståeligt nok ikke lige så stor profit, som eksempelvis en Custom Vehicle Operations Harley-Davidson (CVO) eller en FXDR.
Men en enhed er trods alt en enhed uanset avancen, og med det in mente ser det ud til at KTM står rigtig stærkt på det globale marked, med gode udsigter for vækst.
En anden afgørende faktor er, at del af KTM’s maskiner er bygget i Indien gennem deres partnerskab med Bajaj Auto, hvilket gør det muligt at holde omkostninger nede.
Harley-Davidson har allerede udmeldt at de planlægger at følge KTM’s eksempel, og via samarbejde med en oversøisk partner, produceres de mindre modeller til det asiatiske marked.
KTM’s fremskridt blev uden tvivl også styrket ved frigivelsen af 790’eren, samt den trendy Svartpilen/Vitpilen 701 serie via KTM-ejede Husqvarna.
Så man må sige at KTM er kommet godt ud af starthullet, efter de – selvom at have fremstillet motorcykler i årtier – led under grundlæggerens død, og efterfølgende konkurs sent i 80’erne.
Det KTM vi kender i dag startede i 1991, da Stefan Pierer opkøbte resterne af konkursboet for det der i dag svarer til cirka $7 millioner, og siden den dag har KTM gang på gang knust deres egne salgsrekorder.
Så for hverken Harley-Davidson eller KTM er det tid til at opretholde status quo, for som bekendt avler fremgang ofte mere fremgang. Og med den benhårde konkurrence der er mellem producenterne, på pris såvel som kvalitet, kan det – hvis vi er heldige – betyde at fremtiden byder på noget super fedt legetøj.