Kymco RevoNEX er snart produktionsklar
RevoNEX er det taiwanesiske firmas største skridt mod en elektrificeret motorcykelverden, og formålet er helt tydeligt at vælte den regerende mester fra Zero af pinden.
Kymco har indsendt en række patentpapirer, der viser et forandret design i forhold til prototypen vi så i Milano, og med stor sandsynlighed repræsenterer de nye billeder den endelige produktionsklare model, som måske bliver afsløret senere i år.
Elektriske linjer
For lige at slå ophavet fast, så kommer RevoNEX som en udløber af konceptmotorcyklen SuperNEX, der gav os et hint om Kymco’s planer tilbage i 2018.
Den blev præsenteret ret hemmelighedsfuldt og uden rå specifikationer som hestekræfter, moment og andre detaljer.
Vi kender derfor stadig ikke de kolde fakta for den kommende nakedbike, men hvis præstationerne hænger sammen fra tidligere påstande fra Kymco, så kan 0-100 km/t klares på 3,9 sekunder, mens topfarten på 205 km/t allerede rammes efter 11,8 sekunder – det er ganske kvikt! Ikke så kvikt som de vilde superbikes, men nok til at efterlade en del konkurrenter langt bagude i lyskrydset.
En glidende overgang
Mekanikken adskiller sig væsentligt fra Zero SR i kraft af en seks trins gearkasse med tilhørende konventionel kobling og gearpedal.
Selvom RevoNEX ikke egentlig har brug for gear – på grund af det massive moment fra elmotoren – har udviklerne valgt denne løsning på grund af de konservative motorcyklister.
Teorien er, at overgangen fra benzin til el bliver mindre stejl med tilføjelsen af noget familiært som en gearkasse, og som det ikke skulle være nok, er den koblet sammen med en ”Active Acoustic Motor”, der ganske enkelt er mere akustisk end normalt.
Det betyder at Kymco’s kloge hoveder har fremstillet en motor, der lyder mere mekanisk og levende end andre elmotorer, og at omdrejningerne giver føreren mere fornemmelse for mekanikken og indlevelse i kørslen.
Der er altså ikke tale om falske lyde fra en højtaler, som vi har set det demonstreret på EMULA tidligere i år.
Den endelige model
Ved et nærmere kig på de nye patenttegninger, kan vi se et godt gammeldags kædetræk, hvilket sikkert hænger sammen med håndtering af gearskifte, og det faktum at Kymco ikke vil spare på lydene – en kæde larmer langt mere end de bæltetræk, vi ser på andre elmotorcykler som Harley-Davidson LiveWire og Zero SR/F.
I forhold til konceptmodellen fra EICMA, er de mest tydelige ændringer at finde på designet af bagsædet, der har fået et andet cover, en revurderet sidestøttefod og en lidt anderledes affjedring til bagdelen.
På fronten ses en lidt anderledes placering af bremsekalibrene, der oprindeligt var fremstillet af Brembo, men nu kan være fra en anden producent, sikkert for at finde en konkurrencedygtig pris til modellens introduktion.
De sidste tydelige ændringer er formen på køleindtagene bag forhjulet, et instrumentpanel med anden udformning, og sidst men ikke mindst en udskiftning af de oprindelige fælge med fem eger, til et design med syv styk.
Tilbage står så det store spørgsmål om den kommende RevoNEX’s data. De fleste er interesserede i, at høre hvordan den står i forhold til de nuværende konkurrenter, men på det punkt må vi væbne os med tålmodighed.
Én ting er sikkert; Kymco’s formand Allen Ko har udtalt klart og tydeligt, at ”RevoNEX is set to be available in 2021”, og derfor må vi forvente at se og høre mere inden længe.