Landeplagen Yamaha MT07
Til dato i 2016 viser Yamaha Motor gigantisk salgsstyrke. De næsten sprøjter motorcykler ud fra de danske Yamaha forhandlere, hvor mærket med stemmegaflen sidder på næsten 1/4 af alt nysalg.
Det er specielt Yamaha MT 07 der holder det flotte salgstal i top. Mere end hver 3. Yamaha der forlader de danske forhandlere er af MT 07 typen. MT 07 er alene er solgt 118 gange gennem årets første måneder. Imponerende. Ingen tvivl om MT 07 bliver en regulær landeplage på de danske landeveje.
Suzuki er Yamaha´s nærmeste forfølger, men der er langt ned til forfølgeren, som har Honda, Kawasaki, Harley og BMW lige i haserne.
De bedst sælgende mærker til dato i 2016.:
1. Yamaha – 354 stk
2. Suzuki – 203 stk.
3. Honda – 178 stk.
4. Kawasaki – 153 stk.
5. BMW – 146 stk.
6. Harley – 121 stk.
7. Keeway – 92 stk.
8. KTM – 76 stk.
9. VGA – 63 stk.
10. Triumph – 28 stk.
Det er tydelig at de fine tiltag med særdeles prisbillige modeller fra Kawasaki (Versys 1000 og 300 Ninja), samt de veludstyrede prisbillige modeller fra Suzuki, har trukket de to japanske mærker op i kampen igen. Kawasaki og Suzuki er nu placeret pænt på salgs-statistikken igen, efter flere års svagt salg.
Også KTM er sprunget langt op på listerne. Den store KTM satsning med to store forhandlere har båret frugt.
Ducati er det eneste mærke der skuffer i Danmark i 2016. Med en markedsandel på kun 1,4% ligger det italienske mærke meget lavt i den danske salgsstatistik. Sammenlignes med Ducati´s europæiske markedsandel, burde de danske salgstal ligge langt højere. Det skyldes sandsynligvis flere parametre som det danske afgiftssystem der gør Ducati pristunge. Svag markedsføring der betyder Ducati så godt som aldrig ses i reklamer eller tilsvarende, samt minimalt forhandlernet. Vi tror Ducati på sigt kommer langt bedre med i de danske salgstal, efter de har fået Audi i ryggen, for motorcyklerne fra Ducati er fine, og bør derfor sælge langt bedre.