Legendarisk modelnavn genoplivet
Der er ingen grund til at fortvivle, hvis du ikke havde tid til at overvære den officielle præsentation af den nye mellemklasse roadster, Triumph Trident, online i dag klokken 12 GMT.
For du kan nemlig se eller gense videoen fra netop den event lige lidt længere ned i artiklen, hvor Triumph’s Chief Engineer Stuart Wood fortæller om Tridentens trecylindrede 660cc motor, modellens elektronik, forskellige innovative features, det nye stel og meget andet.
Senere i videoen er Triumph’s Chief Product Officer Steve Sargent på banen, hvor han ved “genintroduktionen af det legendariske modelnavn” giver sit besyv med vedrørende modellens design, visuelle udtryk og filosofien bag projektet.
Vi må alle elske den indledende kommentar fra Steve Sargent: “Well, the brief for the Trident was all about fun, from the look to the ride”.
Det er da lidt fedt, når en motorcykel konstrueres med det primære formål, at være sjov og underholdende både at køre og se på.
Nyudviklet motor
Som du så i videoen, er den nye Triumph Trident udstyret med en trecylindret motor på 660cc.
De mest mavesure kunne hævde, at det nok bare er den velkendte Street Triple motor skohornet i et andet stel, men det udsagn afviser Triumph blankt.
For selvom motorens slagvolumen kunne indikere et sammenfald, så er både boring og slaglængde anderledes, og det samme er tilfældet med et væld af andre dele.
Andre stempler, alternative cylinderforinger, ny krumtap, nyt topstykke, nye knastaksler… og sådan kunne man blive ved. Det er faktisk lettere at nævne hvad der eventuelt kunne være genbrugt, end en komplet opremsning af de 65 nye komponenter i den motor Triumph’s Chief Commercial Officer Paul Stroud fortæller om i videoen ovenover.
En motor der i følge specifikationerne – som du kan læse nederst i artiklen – yder 81 hestekræfter v. 10.250 omdrejninger og leverer et maskimalt drejningsmoment på 64 Nm v. 6.250 snoninger, hvor 90% af det maksimale moment er til rådighed i området 3.600 til 9.750 omdr.
Alt er nyt.
Stellet er nyt, affjedringen er leveret af Showa, bremserne er fra Nissin, sædet er udformet med tanke på en eventuel passager, fuld LED lygteføring med selvslukkende blinklys, og modellens køreklare vægt er opgivet til 189 kg.
Derudover er der to års garanti med ubegrænset kilometerantal, og service intervallet er 16.000 km.
Derudover fremhævede Stuart Wood i videoen den nye Triumph Trident som unik, på grund af de mange features modellen er udstyret med som standard.
Hvornår og hvor meget?
Som du så i videoen, bliver den nye Triumph Trident distribueret til forhandlerne i Januar måned 2021, og det gælder også for Danmark.
Prisen på det engelske marked er allerede meldt ud, og dagens telefonsamtale med en dansk forhandler afslører, at prisen på det danske marked maksimalt bliver Dkr. 97.999,-.
Det er for modellen med det store logo på benzintanken, hvor varianten med det mere beskedne logo bliver en tusse billigere.
MEN!!
Vi understreger at det bliver den maksimale pris, og allerede på mandag indledes forhandlinger om at reducere prisen yderligere. Det krydser vi fingre for lykkes. For den nye Triumph Trident ser rigtig spændende ud, og det er vi ikke de eneste som synes.
Vi har nemlig kendskab til en Triumph forhandler i det østlige Danmark, der har garderet sig ved at bestille ikke mindre end 30 stk.
Vi ser frem til både at nærlæse den officielle pressemeddelelse med uddybende information – når den en gang lander i indbakken – og naturligvis også til at prøvekøre modellen straks det bliver muligt.
Hvis du vil vide mere om den nye Triumph Trident, så er Triumph Motorcycles hjemmeside allerede opdateret med lidt flere informationer om producentens nye mellemklasse Roadster.
På siden finder du, blandt flere andre videoer, denne alternative introdiktionsvideo for den nye Triumph Trident.
ENGINE & TRANSMISSION
Feature | Details |
---|---|
Type | Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder |
Capacity | 660 cc |
Bore | 74.0 mm |
Stroke | 51.1 mm |
Compression | 11.95:1 |
Max Power EC | 81 PS / 80 bhp (60 kW) @ 10,250 rpm |
Max Torque EC | 64 Nm @ 6,250 rpm |
System | Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 header system with low single sided stainless steel silencer |
Final Drive | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip and assist |
Gearbox | 6 speed |
CHASSIS
Feature | Details |
---|---|
Frame | Tubular steel perimeter frame |
Swingarm | Twin-sided, fabricated steel |
Front Wheel | Cast aluminium, 17 x 3.5 in |
Rear Wheel | Cast aluminium, 17 x 5.5 in |
Front Tyre | 120/70R17 |
Rear Tyre | 180/55R17 |
Front Suspension | Showa 41mm upside down separate function forks (SFF) |
Rear Suspension | Showa monoshock RSU, with preload adjustment |
Front Brakes | Nissin two-piston sliding calipers, twin 310mm discs, ABS |
Rear Brakes | Nissin single-piston sliding caliper, single 255mm disc, ABS |
Instrument Display and Functions | Multi-function instruments with colour TFT screen |
DIMENSIONS & WEIGHTS
Feature | Details |
---|---|
Width Handlebars | 795 mm |
Height Without Mirror | 1089 mm |
Seat Height | 805 mm |
Wheelbase | 1401 mm |
Rake | 24.6 º |
Trail | 107.3 mm |
Dry Weight | 189 (wet weight) kg |
Tank Capacity | 14 L |