Lynhurtig motorcykel holder flyttedag
MagaCin har før omtalt den elektriske motorcykel Lightning LS-218 som Kawasaki H2's elektriske konkurrent. Ganske enkelt fordi modellens præstationer overbeviser i sjælden grad.
Modellen er hidtil på grund af utilstrækkelig produktionskapacitet fremstillet i begrænset oplag, men nu bliver der skruet op for tempoet.
“Thunderbolts and lightning, very very frightning… mama mia, mama mia…” er udødeliggjort af Freddy Mercury fra Queen, og strofen passer tilfældigvis meget godt på Lightning LS-218, der umiddelbart kan fremstå lidt angstprovokerende.
Modellens el-motor leverer nemlig et brutalt moment på knap 228Nm helt fra bunden, og de 200hk assisteret af fin aerodynamik rækker til at slynge lynet afsted med en topfart på over 350 km/t. Nok ikke den perfekte motorcykel for de nervøst anlagte.
Lightning motorcycles er oprindeligt et amerikansk iværksætter projekt, der med tiden har udviklet sig til mere end blot ide og vision.
Projektet har gennem længere tid haft både offentlighedens og mediernes bevågenhed. Klik på linket og se den amerikanske studievært Jay Leno''s video med Lightning LS-218. I videoen hvor både han og andre prøvekører modellen, får den tidligere stand-up komiker også en sludder med Lightning Motorcycles' CEO Richard Hatfield.
Læg mærke til hvordan modellen klarede sig i konkurrencen på Pikes Peak, og bemærk Jay Leno mod videoens slutning nævne den generelle skepsis vedr. de første biler med forbrændingsmotor.
Som du tidligere har læst her på MagaCin, er Lightning Motorcycles nået så langt med projektet at amerikanerne dags dato kan købe og indregistrere modellen. Begrænset produktionskapacitet har sået berettiget tvivl om at vi nogensinde kom til at se modellen her til lands. Men nu ser det ud til at der i det mindste er håb forude.
Vi har ofte set optimistiske og spændende ideer til fantastiske nye motorcykler lide en krank skæbne, når nystartede projekter gik nedenom og hjem.
Men Lightning Motorcycles har åbenbart så meget vind i sejlene, at der ligefrem har været overskud til at flytte virksomhedens adresse fra San Carlos til San Jose i Californien. På den nye adresse er der pladsen femdoblet.
Lynet slår sig ned i forbedrede faciliteter
De større bygninger giver Lightning Motorcycles mulighed for at udvide produktionen drastisk, lige som der bliver plads til et design studie, forbedrede R&D faciliteter, samt mere kontorplads til et stigende antal medarbejdere.
Herligt når nye spændende projekter ser ud til at lykkes, og det gør ikke sagen mindre interessant når det drejer sig om en cool udseende motorcykel med forrygende præstationer. Det gør heller ikke noget, når nye fede modeller produceres i et antal, så de ikke er forbeholdt nogle få priviligerede.
Producenter af elektriske motorcykler behøver ikke at bekymre sig om skærpede EURO-normer og forbud mod forbrændingsmotorer i byerne, så vi må nok indstille os på en fremtid med flere elektriske motorcykler på vejene.
I givet fald lyder Lightning LS-218 slet ikke som et dårligt bud.
Se Lightning Motorcycles hjemmeside her.