Manden bag vores kørekortregler væk
Da Danmark i starten af året overgik til vores nuværende MC kørekortsystem, besluttede vi i Danmark at gå enegang, og implementere regler anderledes end andre europæiske lande. Vi fik altså et kørekortsystem anderledes end naboer som Sverige og Tyskland.
Vores helt specielle regler skyldes alene en beslutning truffet af den nu afgående justitsminister, Morten Bødskov, og dennes ministerium.
De grundlæggende regler var dikteret af EU. De europæiske regler for motorcykelkørekort for ungdommen var en tretrinsraket, kaldet A1, A2 og A. Reglerne krævede 2 år i et trin, før opgradering til næste. Kort forklaret betyder A1 maksimalt 125 ccm og 11 kw. A2, maksimalt 35 kw og A er fri effekt.
Det eneste medlemslandene selv kunne fastsætte var minimumsalder for opstart af motorcykelkørsel. Vores nabolande valgte 16 år som minimumsalder for de helt små motorcykler, så en rimelig motorcykel, med 35 kw ydelse, kunne køres som 18 årig.
Da lovgivningen om tretrinsraketten allerede var dikteret af EU, var ingen folketings-afstemning nødvendig i Danmark. Justitsministeren, i dette tilfælde Morten Bødskov, kunne derfor selv vælge startalder for motorcykelkørsel.
Morten Bødskov besluttede at danskere skulle være 2 år ældre end borgere i nabolandene, før en mini-motorcykel kunne føres. Denne beslutning hænger vi danskere nu på. Det betyder at unge motorcyklister i dette land nu er 2 år efter andre europæiske motorcyklister til det fyldte 22. år.
Med Morten Bødskov væk fra posten som justitsminister, er der måske lys forude for de unge på motorcykel. En ny minister ser måske på motorcyklismen med mere venlige øjne, der kunne åbne for samme regler i Danmark som i andre lande.
En trafiksikker beslutning vil være at få de unge på 16 op på fornuftige 125 ccm motorcykler. Derved kan vi få ungdommen væk fra tunede, støjende, forurenende og farlige knallerter. Knallerter der ikke indeholder motorcyklernes sikkerhedsdetaljer, og i mange tilfælde kører mindst lige så hurtig.
0 personer snakker om “Manden bag vores kørekortregler væk”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Vi krydser fingre for nye regler! Har også flere gange brugt argumentet med vi unge (er 17) der ruller rundt på for hurtige knallerter, på cykelstier hvor børnefamilier også går daglige ture. Vi er ikke kun til fare for os selv, men også andre! Få nu dem der har brug for en lidt større motor, gennem en ordenligt undervisning, og på nogle mere sikrer maskiner!
Vi ønsker Kreidler-Morten al held og lykke, og håber en ny fornuftig minister får strammet op på de latterlige 125 cm/15 HK regler for de 18 årige som knallertdrengen fik indført.
Er Magacin's redaktion sikre på, at der ikke var nogen afstemning i Folketingssalen?
Umiddelbart vil jeg mene, at det var et enigt folketing, der var med til, at stemme den forbandede regel ind. Men kan da absolut tage fejl!
Håber at knallert-Mortens regler bliver ændret meget snart. Også selvom det får økonomiske konsekvenser. Mage til baljepis den mand fik indført skal vi lede længe efter. Reglerne bør ændres fra 1. januar 2014. Det giver jo ingen menin, at man som 18 årig myndig person bliver underlagt nogle knallert-regler. Man kan jo fx uden problemer sagtens købe en Porsche med 500 HK som 18 årig.
Godt at Magacin tager sagen op igen. Det gælder om at sikre nogle ensartede regler i EU, give de 16 årige en god solid undervisning, og på den måde fjerne nogle af de ulovlige knallerter fra vejene.
Jeg ved sgu ikke rigtigt om jeg ønsker 16 årige til fise op og ned af gaden på 125 ccm maskiner…
Jeg synes de skulle vente til de blir 18. Derudover er jeg enig i at når man så er 18, så er der fritvalg på mc størrelsen. Ligesom der er med biler. Når de er 18 år, så står de os selv med ansvaret når de kvajer sig i trafikken.
@100772
Knallerter kan larme lige så meget som en 125, hvis de har den rigtige udstødning. Desværre har EU jo (så vidt jeg har forstået) sagt at de 3 trin skal være der, men ikke hvornår de skal starte. Mht. at stå med ansvaret, gør man det jo sådan set også hvis man kvajer sig på knallert. 🙂
Hej Chris2970
Jeg tænker nu ikke så meget på larmen, mere på uansvarligheden. Jeg har set alt for mange fjolser på stier og fortove hvor de intet har at gøre. Der vil de sikkert os fise rundt når den kan køre 90 uden at de skal være bange for at politiet skiller deres mc-scooter ad… Man skal også huske på at hvis den har 125 ccm og som sådan er en mc. Så er der ikke noget loft på at tune den, for om den kører 90 eller 130 er der ingen der kan stille noget op imod, hvis det er en mc. Jeg har selv kørt "dragrace" mod en tunet Aprilla 125 scooter. Han var standset i nødsporet på motorvejen, jeg holdte ind for at høre om skulle have hjælp. Det skulle han ikke, da bare lige skulle justere lidt på motoren. Han startede op 2 splitsekunder før mig, men jeg hentede ham først ved 165 km/t. på motorvejen. Jeg var målløs over hvor meget den trak. Jeg selv kørte på en Honda fireblade med 152 hk.
Ja de unge har selv ansvaret, men forældrene står med lorten indtil den er 18 år gammel.
Når det så er sagt, så var jeg selv en lømmel på tunede knallerter dengang jeg selv var 16.
Men det var jo dengang 😉
100772
Nu siger du der intet loft for tuning er. men det er der faktisk.
Som det fremgår i artiklen må man max køre med en 125cc med 11KW, hvis man har erhvervet sig et A1 kørekort. reglen hedder også, op til 15hk. 🙂
100772
Forståeligt med uansvarligheden, da jeg selv tit ser andre unge kører uansvarligt på stierne, som jeg også skriver. Mon ikke der så kan laves særregler for A1 kørekortet. Altså regler i stil med de første 3 år efter man har erhvervet sig kørekort?
Men der bør være en vis retfærdighed på området. En 18 årig kan jo sagtens (hvis økonomien er til det) erhverve sig en Ferrari med 500 HK og køre som et svin. Men en mc må max være på 125 cm og 15 HK i de næste 2 år. En 18 årig er altså fuld myndig, betaler skat – men ikke på mc-området. Det er vel nærmest i strid med menneskerettighederne tænker jeg.
Der findes masser af ansvarlige unge, og skal man som 16 årig have lov til at køre 125 cm med 15 hk, sker det jo kun efter at have erhvervet kørekort, bestået en prøve. Tænker det kan være en udmærket vej til at skabe en helt ny ansvarlig ungdom med interesse for motorcykler. At man som 18 kun må køre 125 cm er jo nærmest ydmygende, og som Kawa650 sikkert også i strid med menneskerettighederne. En ny stor opgave for den nye minister. MEN der skal alstå snart ske noget. Omkostningerne kan vi jo trække fra Kreidler-Mortens pension.
Mange unge kan snildt tune deres 50 cc knallerter til at yde 15 hk. dog er maskinen ikke bygget til dette. Bremser og andet sikkerhe, er jo ikke nær så sjovt og bruge penge på, for en underbetalt 16 årig motorgal gut.
de køre derfor rundt på stisystemerne, på en alt for tunet scooter/knallert, med for dårlige bremser, og uden uddannelse til dette. hvorfor ikke lade de helt unge "smage" på mc livet? De skal høre på alt den hate, hvilket er forståeligt nok…..men det eneste de ønsker, er jo det samme kick, som vi andre elsker, ved at skyde en mc af i ny og næ.
Med den klyde som er kommet til. Skal vi nok ikke sætte næsen op efter de store forandringer. Men man kan da altid håbe det bedste
Ja i har alle nogle gode pointer her. Mit spørgsmål til denne hjemmeside er om de vil slå et slag for ligestilling i europa, og gå forrest og stille spørgsmålet og udfordre denne regel til højeste instans, eller om de blot vil nøjes med at skrive lidt om det her på siden…
De ku godt være lidt forkæmper i denne sag, synes jeg…
Hvem skulle ellers være det?
Magacin og andre i branchen har kæmpet, og kæmper stadig, for harmonisering af disse regler. Forhåbentlig lykkes det på et tidspunkt, men det ligger nok ikke lige om hjørnet. Med et muligt regeringsskifte ved et kommende valg ser det dig lidt lysere ud.
Desværre var den forrige regering også knusende ligeglade med kørekort indelingen og motorcyklisterne, men man kan da altid håbe, at tingene har ændret sig!
Trods alle jeres fine hensigte kan i godt glemme ALT om ændringer i den lov. Motorcykelfolket er – politisk set – en minoritetsgruppe som ingen folkevalgt har nogen som helst interesse i. Spørger du gennemsnits bilist Hr & Fru Danmark, vil halvdelen synes, at vi er nogle fartvanvids djævle som skulle forbydes adgang til at færdes på vejene. Der findes ingen lobby organisation som taler vores sag på de skumle gange på borgen (der hvor alle de vigtige beslutninger i virkligheden tages) Så foreløbig skal vi nok bare være glade for, at det stadigvæk er tilladt at køre på MC.
Held og lykke siger jeg bare til de der vil tune på en moderne 15hk 125cc firetakter med indsprøjtning, kat osv.
To-takts knallerterne de unge tvinges på i dag er en oldtidslevn og et misfoster i trafikken. Jeg vil for alt i verden gerne være fri for at de forpester mit nærmiljø med støj, lugt og kørsel hvor de ikke hører hjemme. Nogen gange skal man vise folk tillid for at få dem til at opføre sig ordentligt. Jeg ser ingen grund til at tro at de 16årige (99%) ikke skulle kunne betroes en rigtig 125cc MC så de kan komme ud og køre blandt os andre på lige vilkår. Især ikke når det beviseligt gælder i vores nabolande.
De 3 ud af 10.000 der vil køre så åndsvagt som mange idag kører på knallerterne, skal jo bare have inddraget MC'en. MC'er har nummerplader, så det skulle være til at håndtere.
Sidder lige og kigger på Yamahas SR 400 med 23 HK og en tophastighed på 130 km/t. En cykel som denne er jo nærmest perfekt til en nybegynder, men det kan jo ikke lade sig gøre – altså medmindre vores nye justitsminister hurtigst muligt tager sig sammen og får ændret de tossede regler som knallert Morten fik indført.
Hvis nu flertallet af motorcyklister meldte sig ind i DMC (Danske Motor Cyklister) http://www.danskemotorcyklister.dk/dmc/
Så kunne det være at vi kunne ændre noget.
Mener også loven må laves om, så der er mere ligestilling blandt 18 årige, der er ingen hk grænse for billister overhovedet, køb en bil med 1.500 hk, en 16 årig med traktor kørekort må køre med 60 ton, det er jo vanvittigt, men en voksen med mc kørekort må køre en 125 med 15 hk!!!
Man kunne jo lave det sådan at alle mc kunne drosles ned, uanset motorstørrelse og hk, så kunne man få alle de små mest skrabede mc væk, alle ville kunne følge trafikken, alle vil have ordentlige bremser.
Tror en ændring vil få flere til at købe mc, inden de køber bil, således får man flere til at køre mc.