MC-salget boomer
Der er ingen krise at spore i det Europæiske motorcykelsalg – snarere tværtimod. Det er i hvert fald konklusionen på en opgørelse som FEMA (The Federation of European Motorcyclists's association) har opgjort. For mens bilsalget efter nogle gode år faldt med 3,1% i første del af 2019, er salget af motorcykler steget med 9,1% i samme tidsrum. Tallene kommer fra brancheorganisationer for henholdsvis bil- og motorcykelsalg.
Og hvorfor så det? Der tegner sig overordnet et billede af, at pendlere hellere vil have et hurtigt og agilt køretøj, som ikke så nemt sætter sig fast i en kø. Det er i hvert fald en del af forklaringen fra Stefan Pierer, CEO ved KTM:
“Vi ser at tohjulere er på vej tilbage som en mulighed for pendling. Men vi ser også at unge mennesker ikke er så interesseret i at eje en bil, og mange har heller ikke råd til en“.
Italienske Piaggio & C. SpA, som står bag Vespa, Moto Guzzi og Aprilia noterer sig en en stigning i salget af tohjulere i starten af 2019 på 5,6%. Ligeledes har BMW indtil Juli haft en stigning i salget på 7,3%, mens bilsalget kun steg med 0.9%.
BMW's Harald Krueger kommenterer salget med, at med elektriske biler, kommer man stadig til at sidde i kø. Og derfor er motorcykler, og særlig de elektriske af slagsen, vigtige for BMW.
Det sidste er værd at hæfte sig ved, for motorcykel-producenterne kan godt se hvilke prioriteringer lovgiverne sætter højt. Elektrisk drift giver ingen udledning fra køretøjerne og netop derfor er mindre, lette elektriske køretøjer til bybrug et af de næste store konkurrenceområder. Her kan hentes helt nye kunder, som ellers ikke nødvendigvis har interesse for store motorcykler med forbrændingsmotor. Men det kan de jo få, når de har prøvet de motoriserede tohjulere.
Kilde: FEMA