Mere eller mindre lyd til BMW R 1250 GS - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mere eller mindre lyd til BMW R 1250 GS

Nu har du endnu flere muligheder for at lege med lyden, hvis du er indehaver af BMW's populære adventurebike
06/06-2022 kl. 05:33
Anslået læsetid: 5 Minutter

Da BMW lancerede den første GS i form af R 80 GS tilbage i 1980, var der mange som så skævt til den lidt mærkelige maskine og måske endda trak lidt på smilebåndet. I dag er det tyskerne som kan grine, for BMW har solgt i hobetal af GS-cyklerne, og dem som har haft fornøjelsen af de seneste udgaver af, hvad der er en evolution over mere end 40 år, er ikke i tvivl om, at det er én af de bedste motorcykler på markedet.

Da vi testede R 1200 GS tilbage i 2013 lød konklusionen; Den bedste motorcykel vi til dato har testet, anskuet som samlet pakke, med flest talenter og færrest fejl. Det er BMW R1200GS – End of story” og da vi havde efterfølgeren R 1250 GS, med lidt flere kubik og shiftcam, under luppen knapt seks år senere, skrev Carsten; “vi har faktisk lidt ondt af de ingeniører der næste gang får til opgave at forbedre BMW’s store GS’er

Mindre lyd fra Wunderlich
Hos udstyrsfirmaet Wunderlich, der udelukkende gør sig i eftermarkedsgrej til BMW’er, har de ikke ondt af sig selv. Firmaet har netop sendt et produkt på markedet, som de mener kan forbedre den tyske adventurebike – i hvert fald hvis du synes, at den larmer for meget.

Det er nok de færreste som umiddelbart forbinder unødig larm med R 1250 GS, men Wunderlich mener, at de har fat i den lange ende. Mange af de store GS’ere bliver brugt til langfart, og næsten lige så mange er udrustet med alukasser der er på størrelse med en mindre studenterhybel.

Gazzoo fås også til dig der har en Akrapovic udstødning

Ifølge den tyske udstyrsproducent skabes der en resonans, når lyden fra den ellers anonyme udstødning rammer siderne af de førnævnte alukasser. Det er nok ikke noget man bemærker på en kort tur, men ved længere tids kørsel, særligt ved lande- og motorvejshastigheder, kan det angiveligt føre til træthed hos kaptajnen.

Med den lille håndlavede forlænger, som er navngivet Gazzoo, fjernes denne resonans, og dermed kan der køres længere inden udmattelsen sætter ind.
Ud over at modvirke træthed hos piloten, har Gazzoo udstødningsdæmperen også den positive effekt, at selv den mest motorcykelfjendtlige personage du kan finde nord for Middelhavet, dårligt kan hidse sig op over lydniveauet fra din BMW.

Endelig skulle Gazzoo-forlængeren, der nok ikke vinder nogen designpriser, også beskytte dine alutasker mod varmeskader der kan opstå over tid.
Den fås ikke blot til standardudstødningen, men også til Akrapovic udgaven, og i begge tilfælde skal du af med små 90 Euro plus fragt.
Uanset hvilken model du køber, følger der fem års garanti med.
Se mere på Wunderlichs hjemmside.

Mere lyd fra HP Corse
Det er ikke kun Wumderlich, som laver stumper til den store tyske eventyrer – udvalget af ekstraudstyr er nærmest uendeligt.
Den italienske udstødningsproducent HP Corse har netop smidt to slip-on udstødninger på markedet, og modsat Wunderlich’s finurlige Gazzoo-dæmper, er der noget mere lyd at finde hos italienerne.

HP Corse SPS Carbon

Den ene model hedder SPS Carbon, og den fås i flere udgaver. En lang, en kort og i tre forskellige materialer – nemlig titanium, børstet stål eller sortlakeret stål.
Potten er lettere end den originale, men får også bagenden af 1250’eren til at virke lettere rent visuelt. Carbon-navnet virker måske en anelse malplaceret, men coveret som dækker den sidste del af udstødningen, er dog fremstillet i det lette og stærke materiale.

Den korte udgave er 300mm lang og den lange udgave kan prale med 100mm ekstra. Begge versioner lever op til Euro5 normen, så du ikke kommer i karambolage med emissionskravene.
Priserne for HP Corse SPS Carbon starter ved 830 Euro.

HP Corse 4-Track R

Vil du have et mere muskuløst udseende, men stadig den lave vægt, skulle du måske tage et kig på slip-on’en med navnet HP Corse 4-TRACK R.
Den kan kun erhverves i én længe, men som SPS Carbon kan den fås tre udgaver – titanium, børstet og sortlakeret stål. 4-TRACK R overholder ligeledes Euro5 kravene, og den billigste udgave er versionen i børstet stål, der kan blive din for 769 Euro + fragt.

Uagtet hvilken udgave af de italienske slip-on’s du vælger, gives der ifølge producenten lidt ekstra kræfter bund- og mellemområdet. Angiveligt er det testet både i den virkelige verden og på rullefelt gennem mere end ét år. Ligeledes lover HP Corse, at deres udstødninger er lig pålideligheden selv, uanset hvor i verden du kører.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start