Mest ekstreme serieproducerede banejern
Vingerne forrest på kåben giver 50 kg downforce ved 270 km/t, hvilket ifølge producenten er 67% mere end på Ducati Panigale V4R og mere downforce end på GP 19 raceren. Vægten er opgivet til 152 kg og modellen har 224 fyrige hestekræfter, der kan boostes til 234 hk med det medfølgende racing kit inklusive fuldt Akrapovic udstødningssystem.
Sådan lyder de opsigtsvækkende nøgletal for den nye Ducati Panigale V4 Superleggera.
Specifikationerne kan du læse mere om i artiklen Ducati Project 1708. Siden de første lækkede informationer er den eksklusive letvægter promoveret gennem en række teaser-videoer, som du kan finde her på siden via links nederst i artiklen.
Project 1708 – The Dynamics
I vores indledende artikel vedrørende Ducati Panigale V4SL kunne du læse, at modellen er udstyret med alskens lækkerier.
Den seneste teaser som Ducati har frigivet dags dato, indledes med overskriften Project 1708 – THE DYNAMICS, og viser lidt af godterne, hvor kameraet panorerer forbi en overflod af lækre stumper.
Her får vi igen kulfiber-dele en masse at se, smukt forarbejdede aluminiums stumper, øjenguf fra italienske Brembo, top of the pop affjedring fra svenske Öhlins – og kamaeraet svinger såmænd også forbi den standardmonterede styrdæmper fra Öhlins.
Som du kan læse i teksten, er Ducati Panigale V4SL udviklet specielt med banekørsel for øje. Der er fokus på perfektion i hver en detalje og alt er udviklet med tanke på optimal performance.
Udviklet i tæt samarbejde med racerkørere
Ducati har under udvikling og produktion af Panigale V4SL tildelt modellen lige så intens og nøjeregnende opmærksomhed, som man tildeler producentens WSBK og MotoGP racere.
Bemærk teksten i videoen der frit oversat til dansk beskriver at: “Elektronisk assistance er vigtig, men jo mindre elektronisk assistance der kræves, jo større bevis er der for at motorcyklen er i balance”.
Teksten beskriver også, at modellen løbende er udviklet i tæt samarbejde med racerkørere, for at opnå de bedst mulige omgangstider.
Nye racing køremodes
Ducati introducerer på den skarpe racing dedikerede model ikke kun de nye køremodes Race A, Race B og Sport, men giver også mulighed for 5 personligt tilpassede køremodes. Og så har man fra producentens side allerede forberedt mappings til kørsel på Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang og Losail.
Det mest ekstreme serieproducerede banejern
“To put it plainly, a bike with such a high level of technical content allows us to develop the most of it's extreme characteristics instead of limiting them”.
Her får vi altså de mest ekstreme karakteristika fremhævet uden begrænsninger, men desværre bliver økonomien nok en begrænsning for flertallet.
Som du kunne læse i den indledende artikel om den nye vanvittige super-letvægter fra Ducati, er den vejledende udsalgspris i amerika U$ 100.000,-.
Ikke verdens billigste trackday cykel, og prisen på danske nummerplader får en isnende kulde til at løbe ned af rygraden… men så er Ducati Panigale V4SL også tidens fedeste serieproducerede motorcykel til banekørsel.
Og nej… vi tror ikke på, at et eventuelt tilbehørsprogram kommer til at omfatte sidetasker.
Vi glæder os til de resterende fire teasere.
Links til tidligere teasere med Project 1708