Mindre opgraderinger til 2025 Honda CMX500
Det er sikkert ikke gået din næse forbi, at der i disse måneder præsenteres en lang stribe nye og opgraderede modeller, som skal udgøre en stor del af modelprogrammet i 2025. Den seneste besked i indbakken handler om et par mindre opgraderinger til 2025 Honda CMX500, der af den danske Honda-importør serveres under titlen “Rebelsk frihed med ekstra komfort.”
Komfort og teknologi i fokus
Ligesom mange andre modeller er den lille Rebel underlagt emissionskrav, hvis den skal overleve i 2025. Derfor er Honda CMX500 Rebel anno 2025 udstyret med en OBD2-2-udstødningssensor og har også fået foretaget et par justeringer i styreboksen, så den ikke giver klodens politikere hovedpine.
Modellen drives af den samme tocylindrede rækkemotor på 471 kubik, som sad i maskinen, da vi testede den tilbage i 2020, og leverer derfor de samme 46 hestekræfter, hvorfor modellen kan køres på et A2-kørekort.
Honda fortæller også, at de små justeringer, der er foretaget, har afledt en mere jævn og lineær levering af motorens kræfter, hvilket skulle gøre den endnu mere let og ubesværet at køre, end den allerede var – især ved lave hastigheder.
Netop ved lave hastigheder kan især kortbenede nyde godt af den lave sædehøjde på blot 690 millimeter, hvor sadlens indmad også er opgraderet til 2025 for øget komfort.
Og vi kan lige så godt blive ved emnet komfort… For med den seneste inkarnation af Honda CMX500 Rebel har ingeniørerne også været et smut forbi affjedringsafdelingen, hvor man har fundet nogle andre fjedre til forgaflen og samtidig fundet ud af, at der nok burde være en anden mængde olie i gaflen for at give det mest behagelige resultat.
Ligeledes skulle de kloge hoveder have justeret på styrets position for at gøre turen mere behagelig. Men om det er rykket frem, tilbage, op eller ned, melder historien ikke noget om.
Noget, som Honda til gengæld gerne vil fortælle, er, at den runde 100 mm instrumentering til næste år bliver meget nemmere at aflæse på solskinsdage; og det kan man vel ikke klage over.
Farver og varianter
Uagtet hvilken type briller man måtte tage på, ligner den lille rebelske Honda sig selv i 2025, men der er lidt nye farver at vælge imellem.
Rebel 500 kan stadig leveres i Mat Gunpowder Black Metallic, hvis man er en “blacked-out” type, men som noget nyt bliver den også tilgængelig i en grålig farve ved navn Mat Dim Gray Metallic.
Ønsker man lidt mere farve på tilværelsen, skal man kigge i retning af S-udgaven, der som noget nyt kan leveres i en fræk Candy Energy Orange, som vist på billedet over artiklen.
Sidstnævnte model leveres desuden med fabriksmonteret styrkåbe, dæksler på gaffelbenene og et sædebetræk syet i et diamantmønster.
Honda CMX500 Rebel tekniske specifikationer
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled 4-stroke, 4 valve DOHC parallel twin |
Displacement (cc) | 471 |
Bore x Stroke (mm) | 67 mm x 66.8 mm |
Compression Ratio | 10.7:1 |
Max. Power Output | 34 kW at 8,500 rpm |
Max. Torque | 43.3 Nm at 6,000 rpm |
Max Speed | 153km/h |
Oil Capacity | 3.2 L |
Starter | E-Starter |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI |
Fuel Tank Capacity | 11.2 L |
CO2 Emissions WMTC | 84 g/km |
Fuel Consumption | 3.6 L/100km |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Battery Type | AGM |
Battery Capacity | 12 V 7.4 Ah |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet multiplate, assist and slipper clutch |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Diamond steel |
CHASSIS | |
Dimensions (L´W´H) | 2,205 mm x 810 mm x 1,090 mm |
Wheelbase | 1,490 mm |
Caster Angle | 28° |
Trail | 110 mm |
Seat Height | 690 mm |
Ground Clearance | 125 mm |
Kerb Weight* | 191 kg (Special Edition – 192kg) |
Turning radius | 2.8 m |
SUSPENSION | |
Suspension Front | 41 mm telescopic forks: 121 mm travel |
Suspension Rear | Showa twin shock: 95 mm travel |
WHEELS | |
Wheels Front | 16M/C x MT3.00 |
Wheels Rear | 16M/C x MT3.50 |
Tyres Front | 130/90-16M/C (67H) |
Tyres Rear | 150/80-16M/C (71H) |
BRAKES | |
ABS Type | Two-channel |
Brakes Front | Single 296 mm discs with Nissin axial-mount two piston calipers |
Brakes Rear | Single 240 mm disc with single piston caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | LCD Meter with Speedometer, clock, gear position |
Headlight | LED |
Taillight | LED |
Security System | HISS |