Mini Yamaha Niken på trapperne
Yamaha har brugt store summer på udvikling af deres Niken koncept, der basalt set er en standard motorcykel, monteret med to forhjul og to forgafler. Sådanne udviklings-summer ønskes naturligvis tilbagebetalt, hvorfor Yamaha nu arbejder på endnu en Niken i deres store modelprogram.
Niken konceptet har både fordele og ulemper. Dobbelt montering af antal forgaffler og dobbelt montering af antal forhjul, betyder naturligvis en relativt stor vægtforøgelse. En vægtforøgelse over forende på en motorcykel, vil altid betyde tungere styreevner. Men en stor fordel følger også med, hvilket er langt større sikkerhed under nedlægning, da tendens til forhjuls-udskridning over to forhjul vil blive minimeret, og sker det endelig er risici for styrt også minimeret grundet større balanceflade.
Derfor er Niken konceptet oplagt til motorcykler i urban-miljøet, hvor diesel, glatte brosten osv. kan optræde.
Yamaha´s første Niken model er baseret på deres MT-09 model. På denne motorcykel, som er en rask streetfighter, der leger bedst på de små veje, og derfor ønskes med hurtigst mulige svingegenskaber og lavest mulig vægt, giver Niken ideen måske ikke så meget mening, men i den kommende Yamaha Niken giver konceptet så absolut mening.
Kommende Niken er baseret på Yamaha´s 321 ccm tocylindrede MT-03, som for mange er en perfekt størrelse til urban og kortdistance-pendler. Piaggio har med deres MP3 scooter med to forhjul, bevist at denne størrelse falder i city-pendlernes smag. Kan Yamaha holde prisen tålelig på den kommende Niken 300 er vi sikre på en sådan model vil få venner i storbyerne.
Vi har kørt flere tohjulere, med tre hjul. Ja det lød dumt, ved det godt. Men ikke desto mindre er dette fakta. Man mærker nemlig kun til de ekstra forhjul grundet den øgede vægt, men resten af motorcykelkørslen er som normal motorcykel-kørsel, med ekstra sikkerhed. Jo, lean-trikes er sjove.