Mission R – impossible eller…. - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mission R – impossible eller….

El-racer med MotoGP teknik og ydelse!
20/12-2010 kl. 16:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Det amerikanske firma Mission Motors, der tidligere har lanceret højtydende el-motorcykler, lancerer nu en rendyrket og avanceret racercykel, der ikke står tilbage for de traditionelle racercykler. Firmaets mission er at producere den mest avancerede elektriske motorcykel.

Med en effekt på 141 hk, et drejningsmoment på 15,8 kg/m – fra nul til tophastigheden på 260 km/h i et gear!
Et design, der uden følger trop med såvel italienske som japanske mærker og teknisk fulgt op med Öhlins affjedring, bremser fra Brembo og Marchesini fælge.Mission R hævdes at have det, for tilsvarende motorcykler, bedste vægt/styrke-forhold. Så det bliver lidt svært, at komme op med forbehold for at ikke være imponeret og forventningsfuld over for denne cykel.

Hvad er så teknikken bag? Selve motoren er lille sag, mindre end hvad der svarer til en 600 ccm motor af i dag, vandkølet. Drivkraften er baseret på lithium-ion batterier, som det er lykkedes at gøre mindre og lettere. Det elektroniske styresystem, kaldet EVT, er ganske avanceret og kan justere og tilpasse næsten alt; motorydelse, motorbremse, traction-control og hvad hjertet elles kan begære.

Teknikken er så avanceret, at der sendes informationer til en server; motortemperatur, ydelse, hastighed, koordinater, dette kan så bruges til at tilpasse elektronikken til den aktuelle situation. Disse data kan så hentes via eksempelvis en mobiltelefon.

Firmaet ønsker gennem deltagelse i racerløb, at udvikle Mission R. Ikke kun for at vinde, men udvikle platformen til state-of-the-art og udbrede denne viden til fremtidens transport. Firmaet forventer at kunne anvende den indvundne viden til alt lige fra elektriske scootere til busser og lastbiler.

Vi er jo nok mange, der skal vænne os til, at en racermotorcykel ikke er ensbetydende med lyden af en snerrende benzinmotor – men vil gavne miljøet. Bliver spændende at følge Mission R på racerbanerne – tænk hvis de reelt kan følge med… Vinde et løb…

Ingen tvivl om, at hvis driftsomkostninger på 10 øre pr. km, der nævnes i pressen, holder vand – så vil markedet for elektriske motorcykler blomstre de kommende år. Ikke mindst når ydelse og design kan holde trit…

Se billederne samt mere på firmaets hjemmeside; http://ridemission.com/motorsport/mission-r

Del med en ven

0 personer snakker om “Mission R – impossible eller….

  1. Men hvad med køreegenskaberne… Den ser lidt tung ud, og så ser bagsvingeren også meget kort ud…

  2. Cowboyjoe > "Mission R hævdes at have det, for tilsvarende motorcykler, bedste vægt/styrke-forhold."

    Tror også de har fint styr på geometrien, de er jo ikke nye i faget.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start