Motorcykelhjelmen kan skade ørerne
En motorcyklists hjelm beskytter ved ulykker og styrt hjernen og hovedet, inklusive ørerne.
Men der er også den støjende vind og den dertilhørende risiko for høreskader, som har bekymret fagfolk og motorcyklister i over 20 år.
Nu har forskere fra University of Bath og Bath Spa University i England undersøgt luftstrømme og lydmønstre for at lære mere om, hvordan støjen skabes.
Det område, som ifølge forskerne giver trommehinden de største problemer, er foran, under kanten af hjelmen. Mere præcist i hulrummet ved hageremmen.
Støjniveauet under testhjelmen, hvis mærke ikke bliver afsløret i studiet, kan overstige anbefalede værdier, selv når man overholder fartgrænserne, skriver forskerne i en pressemeddelelse udsendt af American Institute of Physics.
Resultaterne kommer fra eksperimenter med dukker i en vindtunnel ved University of Bath. Mikrofonerne blev sat fast på forskellige steder i hjelmen, samt ved dukkernes ører.
Vinden larmer mere end motoren
Tidligere studier har vist, at selv om motoren på større motorcykler afgiver nogle ret massive brøl, er det netop vinden omkring føreren, som er den største støjkilde.
Støjniveauet kan variere, ikke mindst afhængigt af hastigheden. Men vinklen, hvormed hjelmen rammer vindstrømmen, spiller også en rolle. En lavere vinkel reducerer nemlig støjen, skriver forskerne.
De påpeger endvidere, at dette stemmer overens med tidligere meldinger fra motorcykelførere.
Efter at have brugt en beskyttende skærm foran halsen, som i højere grad lukker hulrummet under hageremmen, har de rapporteret om mindre støj i hjelmen.
Motorcykelhjelmen skal fra dukke til menneske
Næste skridt er nu at pakke dukkerne væk og bruge levende MC-kørere som testpersoner.
Så må vi vente og se, om resultaterne med de levende personer svarer til resultaterne med dukker.
Forskerne er optimistiske og tror, at deres fund kan bruges til i fremtiden at udvikle hjelme, som beskytter endnu bedre imod larmen.
Indtil videre nøjes motorcyklisterne så med de velkendte tricks som ørepropper, når turen på to hjul frister.
Kilde: Videnskab.dk.
Oversat af: Magnus Brandt Tingstrøm
0 personer snakker om “Motorcykelhjelmen kan skade ørerne”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hold da helt op,sikke en nyhed det kom godt nok bag på mig……
MC hjælm og ørerskader… ørervind-støj…
Man KAN også bruge en nakkebeskytter: Med den vil vindstrømmen ikke kommen ind under hjælm-kant i siderne. Den buer LIDT ned forand, og det er minimalt hvad der kan komme ind af vind-støm der. Så MAN kan redusere vindstrømen/ører-støj helt op til 80 % Vil jeg påstå. Bruger den selv. Kører selv OFF-Road. > FOTO af HIPARTS > Beklædning > Sikkerhed > t.hansen.dk pris 198,-
Den er 4 og 5½ cm i mål – mellem hjælm-kant og skulder/nakken. Hæfter med en Velkro-rem forand. Er af tilpas FAST stabil gummi. Den er 1½ til 2 cm bredre end hjem-kant – efter INDIVIDUEL tilpasning – DA den som standard er meget for bred.
Tilpasning: Nakkebeskytter er forsynet med en lynlås bagom, SÅ gummi-buen er let at ta ud. Inden du gør det – ta den på og din hjælm – DU kan der mærke og se i Spejlet på Badeværelset, AT den er for klosset bred. Tilpasning: Ta gummi-buen ud > vend UNDERSIDEN op > opmærk med en kulepind som følger: Læg den på Sofabord > bagom side og frem til det foreste af den. Den har en skrå-kilet linie. Opmærk fra midt-punkt nakkebue > på/fra inderside af buen-kant. Mål 2 cm fra kant ind< i venste og højre side hvor gummi-buen er bredest. Mål 1½ cm ind. Forest hvor Gummi-buen er smallest, mål 1 cm ind. Tegn en Kulepind strej hele vejen rundt, frem til foreste – hvor Gummibuen ender i en spids.
Brug en smal Hobby-kniv, med bræk-af kniv-blad. Hold den skrå linie, NÅR du skærer en ½ til
1 cm NED i Gummi-buen af gangen. Så får du en pæn skåret linie hele vejen rundt. Derved øger du det indvendige mål, SÅ der også er plads til den korte halskrave der er på mc jakken.
Fra Videnskaben: Når man øger EN km hastighed til det dobbelte, SÅ sker der det, AT vindtrykket stiger til det fire dobbelte. Så hvis en trykvind kan finde en lomme i en hjælm, vil den skabe kraftige svingninger – så kraftige, AT det kan give hoved smerter som en kraftig Migrene.
nankai
HOLDDAFAST!
Ja det var nyt for mig. Det har jeg ikke hørt om, siden jeg læste om emnet i en Motorrad omkring 1982. rart at se, at forskerne er på forkant med det meste.
Men, "Have no fear, the solution is here"!
Denne lille beklædningsgenstand vil diskret kunne dæmpe en god del af vindbrølet.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTraKVAypEZcRmNAvghZ9HMr1zRbDx0aGa2Y-oNQmgu9YgzPP75-A
Ellers er der den gode gamle "æblevarmer", der monteres langs den nederste kant på hjelmen. Den tager en god del af suset samtidig med at den forhindrer at den kolde luft i at nedkøle hals og mandler!
Sådan en skal jeg bare have købt straks …
Den vil pynte samt gøre det lidt sjovere i fetichist-klubben!
Kunne du så en enkelt gang glemme at tage den, når du skal i banken, vil det også give noget stemning i gadebilledet!
Det er vildt hvad de finder på!
Har I bemærket at det meget informative billede i artiklen kan forstørres og dermed bidrage yderligere til forståelsen af denne banebrydende nyopdagelse inden for forskningen?
Spøg til side: Jeg glæder mig til den dag hvor fabrikanterne tager dette alvorligt og forhåbentlig finder en løsning, indtil da kører jeg med ørepropper som er det p.t. eneste der har nogen reel effekt.
har læst kommentarerne, hvorefter jeg har mistet motivationen til at læse artiklen, tak for hjælpen 🙂