Motorcykler med drastiske miljømæssige tiltag belønnes af EU
Nej, det er ikke en vindmølle, som er monteret på bagenden af den Benelli Tornado 900 der ses på billedet over artiklen, men det burde det måske være.
For så ville myndighederne fremover se med milde øjne på ejeren og vedkommendes motorcykel.
Modstand mod udfasning af forbrændingsmotoren
EU’s påtænkte udfasning af forbrændingsmotoren i nye biler inden 2035 røg, som vi beskrev i artiklen, Modstand mod udfasning af forbrændingsmotoren vokser, for ikke så længe siden ind i et mindre stormvejr, og det lykkedes efterfølgende Tyskland at få såkaldt e-fuel accepteret som brændstof i visse forbrændingsmotorer i nye biler efter 2035.
Og nu er der indikationer på, at den uventede modstand mod aflivningen af forbrændingsmotoren har fået politikerne i EU til at tænke sig grundigt om.
Solceller og vindmøller
Uagtet der endnu ikke er 100% klarhed over, hvorledes udfasningen af forbrændingsmotorer kommer til at berøre motorcykler, eller om den i det hele taget kommer til at gøre det, så har visse lovgivere i EU allerede på forkant udtænkt et forslag, som nok vil få de fleste motorcykelentusiaster til at rynke bryn i vantro.
Både EU-politikerne og deres embedsmænd arbejder nemlig på et forslag om, at myndighederne vil se med milde øjne på motorcykler med forbrændingsmotor, hvis ejeren sørger for at få motorcyklen udstyret med energimæssigt bæredygtige løsninger.
Som eksempelvis solcellepaneler, der skal aflaste generatorens arbejde med at oplade batteriet, og sågar små eftermonterede “vindmøller”, der med en lille indbygget dynamo kan stå for samme funktion, og derved mindsker forureningen.
Og der venter en belønning til de motorcyklister, som gennemfører det påtænkte tiltag.
Ingen registreringsafgift og vægtafgift
Det forlyder nemlig indledningsvis på rygtebørsen, at motorcykler indrettet efter ovennævnte forhold fritages både fra registreringsafgift og vægtafgift.
Det kommer naturligvis til at koste en pæn skilling, men der er faktisk allerede nu investeret en betydelig sum i udarbejdelsen af forslaget.
Koster 6,4 mia.
Forslaget der er udarbejdet i stor hast med involvering af utallige eksperter på området, har ikke været et specielt billigt projekt.
Den samlede regning for forslaget alene forventes at beløbe sig i omegnen af hvad der svarer til 6,4 mia. danske kroner, hvilket den spanske formand for udvalget Future Sustainable Motorcycling Don Quixote de la Mancha som er arkitekten bag forslaget anser for yderst rimeligt, når den relativt korte tidshorisont tages i betragtning.
Protestgruppe allerede organiseret
Men selv om der er spenderet et anseeligt beløb på at udforme forslaget, så er det slet ikke sikkert at det gennemføres.
Lige som en række lande stillede sig på bagbenene vedrørende udfasningen af forbrændingsmotoren i nye biler, har det nye miljømæssige forslag vedrørende motorcykler nemlig også indædte modstandere.
Den nyligt etablerede protestgruppe Fighting Windmills under lederskab af ligeledes spanske Sancho Panza, vil nemlig bekæmpe forslaget med alle midler.
Om det vitterligt bliver en kamp mod vindmøller, må vi vente på at se indtil historiebøgerne er skrevet.
Forskellige holdninger
Nogle vil formentlig være enige i, at forbrændingsmotoren i motorcykler bør udfases, andre at forbrændingsmotoren skal gøres mere miljøvenlig, nogle mener meget tænkeligt lige som Sancho Panza, at forbrændingsmotoren bør bevares uændret, og en sidste gruppe vil muligvis se Don Quixote som en frelsende engel.
Det kunne måske være lidt interessant at se, hvor mange af MagaCin’s læsere der bakker op om Don Quixote, og hvor mange der er klar til at gå på barrikaderne med Sancho Panza.
Hvem støtter du?
Giv gerne din opbakning til enten Don Quixote eller Sancho Panza i kommentarfeltet.
Synes du denne artikel var berigende eller underholdende, så vil du måske også hygge dig med artikler som Fra i dag kører din motorcykel længere på literen, Amnesti til ulovligt ombyggede motorcykler, Årligt syn for motorcyklister indføres, Forsikringer mindsker sæsonen og andre artikler som dem du finder eksempler på i denne artikel.
Fællesnævneren for dem alle er, at de er publiceret nøjagtig samme dato i de respektive år.
–
–
Glædelig 1. april