Motorcykler undtaget forbud mod fossilt brændsel
I 2018 besluttede den daværende britiske regering, at det skulle være slut med at sælge køretøjer med forbrændingsmotorer fra 2040 – inklusiv hybridbiler som f.eks. BMW 330e.
Siden da er der er løbet mange kubikmeter vand gennem Themsen og sket rigtigt meget i britisk politik. Blandt andet er Boris Johnson blevet premierminister, og han annoncerede for nyligt, at forbuddet skulle rykkes fem år frem til 2035.
Boris Johson ønsker stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2035
Med Johnsons udmelding, fik mange britiske motorcyklister sikkert eftermiddagsteen galt i halsen – premierministeren sagde nemlig intet om, hvorvidt forbuddet også ville gælde motorcykler. Indledningsvis kom der modsatrettede informationer, om MC'er også ville være omfattede af den kommende lovgivning, men nu har det britiske transportministerium meldt klart ud, at det er de ikke, så vores MC-interesserede venner ude i Nordsøen ånde lettet op.
Betyder det så at ”faren” er drevet over?
Formentlig ikke; i runde tal er der 1,3 millioner motorcykler i Storbritannien, og selvom det kun er en brøkdel af den samlede vognpark, er udledningen fra 2-hjulerne ikke ubetydelig. Derfor, er det en sandsynlig antagelse, at lovgiverne i Westminster hiver motorcykler på bordet, inden vi rammer 2035.
Herhjemme i vores egen lille andedam skal vi nok også stille os ind på en fremtid uden megen V2-bulder og skrig fra rækkefirere. Tidligere statsminister – Lars Løkke Rasmussen – bebudede et stop for fossile brændstoffer i sin åbningstale til folketinget i 2018, og den nuværende regering har ønsker, der peger i samme retning.
Danmark og Storbritannien er ikke de eneste lande, der pusler med de ideer – både Frankrig, Holland og Spanien overvejer lignende ideer om forbud. Men EU-medlemslande kan ikke gå solo med nationale forbud, da der er fælles EU-regler på området. Naturligvis kan reglerne ændres, såfremt der kan findes fælles fodslag derom.
Er du på udkig efter en elektrisk MC, er Zero DSR et godt bud
Uanset om vi vil det eller ej ser fremtiden ud til at blive elektrisk, og producenterne har set skriften på væggen. Triumph samarbejder med Williams om elektrificering, Zero laver ikke andet end elektriske MC'er, Harley Davidson har Livewire og er på vej med en elektrisk flat tracker. Desuden lover en myriade af spændende virksomheder – som canadiske Damon og RMK fra Finland – at de er klar til at udfordre den gamle garde, når det gælder elektrisk 2-hjulet transport.