Uheldsstatistik 2012 - MC er et sikkert transportmiddel
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Motorcyklerne er et sikkert transportmiddel

Ny bundrekord i antal trafikdræbte
28/12-2012 kl. 11:00
Anslået læsetid: 1 Minutter

Kun 11 har mistet livet på motorcykel gennem 2012. Dette er ca. 1/4 af 2008 hvor 43 motorcyklister mistede livet i sadlen på deres motorcykel. 11 er stadig 11 for mange, men det går den rigtige vej.

Ingen tvivl om færre har benyttet motorcyklen gennem 2012, sammenlignet med 2008. Ej heller nogen tvivl om der er kørt færre kilometer på motorcykel i Danmark i 2012 sammenlignet med 2008, men det alene kan ikke forklare store nedgang i uheld.

Der er mange gæt på den store nedgang i antal dræbte på motorcykel. Blandt de mere plausibele er motorcyklisternes dygtiggørelse på kørekurser, valg af mindre maskiner samt udbredt brug af sikkerhedsudstyr.

Hele 2012 bliver efter alt sandsynlighed det mindst blodige år på de danske veje, siden registrering af dræbte i trafikken begyndte i 1930. Ca. 180 dræbte i trafikken er hvad 2012 forventes at ende på. Så også andre trafikanter har brugt hovedet gennem 2012.

Det mest sørgelige år i Danmarks trafikhistorie er 1972, der endte med 1270 trafikdræbte.

Vi bør alle gøre en indsats for at mindske dette tal yderligere, og vi på MagaCin og 123 drømmer om et encifret tal i 2013.

Del med en ven

0 personer snakker om “Motorcyklerne er et sikkert transportmiddel

  1. Mindre maskine betyder mindre vægt, og derfor lettere at håndtere for den mindre øvede.

  2. tja men så har regeringen jo fat i noget, men det kan jeg næsten ikke tro .jeg synes jeg har set at der ikke er nogen sammenhæng mellem strøelsen og kraft på mc og antallet af ulykker ? men jeg kan ikke huske hvor.

  3. Da den stadigt nuværende 34 hk-regel blev indført, medførte det at 18-21 årige motorcyklister næsten 100% forsvandt fra dødsstatistikkerne.
    Politikkerne har så ikke tænkt videre og indført reglen for alle nye motorcyklister uanset alder, men i stedet valgt at begrænse unge motorcyklister endnu mere. Jeg forstår det ikke og håber vi får EU-harmonisering på dette område.

  4. Jeg tror nu det har en hel del at gøre med de skærpede klipperegler for unge. Man kan ellers godt undre sig over måden politikerne resonerer på. Hvorfor vedtager de ikke bare de samme regler som i de øvrige lande. Statistikkerne i både Sverige, Tyskland og Holland viser jo at de unge ned til 16 år sagtens kan tumle en lille mc. I stedet for at begrænse hk-tallet for alle nye motorcyklister over 18, skulle der indføres et obligatorisk kursus af samme kvalitet som dem MCTC og FDM holder på Jyllandringen og Sjællandsringen.

  5. I årene op til 2008 kom der en hel del flere cykler på gaden, dels ved nysalg men også rigtig mange der selv importerede brugte cykler. Derfor må der også have været tilsvarende mange flere motorcyklister med kort eller ingen erfaring. Jeg vil tro at nytilkomne toppede i statistikken omkring år 2007-2008, det gjorde ulykkerne så desværre også. Kan dette være en af årsagerne måske.

  6. @hajoan
    Det er en sandhed med modifikationer. Op gennem 90'erne og 00'erne lå antal dræbte på motorcykel jævnt på omkring 20-25 personer årligt (med enkelte år med pil op/ned) selvom der i den periode kom en mangedobling af antal motorcykler på vejene.
    F.eks i 1996 viser statistikken 0,42 dræbte pr. 1.000 motorcykler (24 dræbte ud af 56.807 motorcyklister), hvor den i 2006 viser 0,18 dræbte pr. 1.000 motorcykler (21 dræbte ud af 118.000
    motorcyklister). Det svarer til 0,018%.
    De seneste års gode nedadgående kurve skal vi bare være rigtigt glade for og prøve at forberede fremadrettet.

  7. tror de regler kommer til at betyde at salget styrtdykker. Der skal jo en helt anden tankegan tilg blandt de unge nu, de gider jo ikke køre sådan en lille bike, ergo køber de bil og tager ikke mc kort, og det ender så bare med at de bliver billister for tid og evighed. Markedet mister så en ung der gennem tiden ville ha købt måske 5 mc.
    Tiden vil ændre tankegangen, 10 år gør nok noget ved det.

  8. Reglerne kommer til at ødelægge det så meget,der er ingen grund for unge til at få kørekort mere før de mindst er gammel nok til at må køre 400 ccm… det andet kan de klare med en scooter….
    Det er synd, for MC er noget af det fedeste.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start