Motorcyklister – Hold afstand
Vicky Henderson mod Chaz Davis (Bil mod MC)
Motorcyklister der praktiserer tæt kørsel, noget der ofte ses på motorvejene, lever livet farligt. Ved 130 km/t skal en motorcykel bruge ca. 75 meter til at standse, mens en bil skal bruge ca. 60 meter.
En motorcykel er altså ca. 15 meter bagud på point, allerede inden en eventuel katastrofebremsning startes.
Hvis en situation skulle opstå på motorvejen, som opfattes af en forankørende billist, går der ca. 1 sekund til en bagved-kørende motorcyklist vil reagere på bilens bremselys. Dette er den såkaldte reaktionstid. På 1 sekund vil motorcyklen være nået ca. 36 meter ved 130 km/t. Bremser bilen maksimalt fra 130 km/t i dette sekund, vil den kun være nået ca. 28 meter. Altså 8 meter mindre.
Ved 130 km/t skal en motorcyklist dermed holde minimum 8 meters reaktionstid, samt 15 meters ringere bremselængde, til en forankørende bil. Samlet ca. 23 meters afstand. Og dette tal er i den ideelle verden, hvor motorcyklisten er en dygtig bremser og udviser hurtig reaktion.
Et ekstremt tilfælde vil være en forankørende bil der kører over f.eks en betonklods tabt fra en trailer. Denne opdager den bagvedkørende motorcyklist først når den kommer til syne bag bilen. I dette tilfælde vil en dygtig motorcyklist skulle bruge ca. 36 meters reaktionstid, plus ca. 75 meter til bremsning ved 130 km/t. Totalt ca. 111 meters afstand til forankørende.
Nogle motorcyklister kører også i tyskland på autobahn, med meget store hastigheder. Ved 260 km/t vil en meget kompetent motorcyklist bruge 375 meter til standsning. Ca. 75 meter til reaktions-distance, samt ca. 300 meter til nedbremsning. Mere dødelige skal bruge en halv kilometer, eller mere, ved den hastighed. Skræmmende.
Se videoen med Vicky Henderson i en BMW 135I, i en bremseduel mod Chaz Davis fra VM Superbike på sin BMW S1000RR med race ABS.