MV Agusta modeller i frække farver
Italienske MV Agusta, som er hjemmehørende i Varese nordøst for Milano, rimer for de fleste på forrygende formgivning og eksklusivitet. Og det er da også sjældent at vi her i landet møder en motorcykel med det blå, hvide og gyldne logo på tanken.
Fortællingen om eksklusivitet bliver nu endnu engang forstærket af producentens evne til, at sende særlige lav-produktions udgaver af sine modeller i handlen.
Hyldest og motorsportens blå sjæl
Sidste år, mens bladene på træerne gik fra grønne til gule og røde, sendte MV Agusta modellen Superveloce Ago på gaden.
Modellen som er en hyldest den sagnomspundne racerkører Giacomo Agostini, der indledte karrieren i 1964, vandt sit første 500cc ræs i 1966, og gennem tiden blev noteret for imponerende 15 VM-titler.
Modellen blev fremstillet i præcis 311 eksemplarer, svarende til antallet af sejre for Hr. Agostini.
Udover legendens signatur, er Superveloce Ago også udstyret med fede komponenter, som en fuldt justerbar 43mm NIX-forgaffel fra Öhlins, håndoplagte kulfiberdele og et særligt Arrow udstødningssystem, som er inspireret af fortidens racere.
Året før fik MV Agusta motorcykelverdenen til at savle over Superveloce Alpine Limited Edition.
Denne udgave blev fremstillet i blot 110 eksemplarer – en henvisning til sportsvognen Alpine A110 – og jævnfør den italienske producent, var den eksklusive model en reference til motorsportens blå sjæl. Men den særlige udgave skulle også, ifølge MV Agusta, markere en motorsportshistorie i bevægelse.
Med lanceringen blev videoen som du finder i artiklen der er linket til ovenfor også offentliggjort, hvori en Superveloce Alpine dyster på en racerbane mod den førnævnte sportsvogn.
Reparto Corse
Og nu er MV Agusta, som nævnt indledningsvis, igen klar med en mindre produktionsrække af de tre modeller F3, Dragster og Turismo Veloce, alle med bogstaverne RC påsyet, som står for Reparto Corse, eller racerafdeling på italiensk.
Med RC efternavnet følger en forrygende fræk bemaling, men det er skam ikke den eneste som de specielle modeller er begavet med.
F3’eren, som tager udgangspunkt i RR-udgaven, er bestykket med et fuldt Akrapovic udstødningssystem i titanium, og et varmeskjold som naturligvis er udført i kulfiber.
De lækre stumper befrier den trecylindrede 800-kubikker for otte kilo, og som om det ikke skulle være nok, så har den skam også fået lidt ekstra hestekræfter.
Hele 155 af slagsen er der nu at finde i stalden, når maskinen er klikket over i et banefokuseret program.
MV Agusta Dragster RC er også bestykket med en ny titanium udstødning, men denne gang er det ikke fra slovenske Akrapovic, men derimod fra SC Project.
Derudover har Dragster RC SCS, som er det fulde navn, også et gennemsigtigt koblingsdæksel, så der er udsigt til løjerne inde bagved.
Dragsteren, der uden væsker stempler ind på vægten med 160 kilo, kan prale af 140 heste ved 12.300 o/min, eller 150 ponyer ved 12.800 o/min, hvis du tilkøber det særlige race-program.
Er du mere til langfart kan det være, at Turisomo Veloce RC SCS er mere dig.
Som de andre i søskendeflokken leveres denne også i et smukt farveskema, men det er stort set også det.
RC-udgaven af rejsemodellen udstyret med en såkaldt Smart Clutch, der er MV Agustas navn for en Rekluse kobling, og på den måde gøres det overflødigt at anvende koblingsgrebet i mange situationer.
De tre RC-modeller bliver fremstillet i 200 eksemplarer i F3’erens tilfælde, og 300 for Dragster og Turismo Veloce, og du kan forhåndsbestille dit eksemplar af de tre modeller på MV Agustas hjemmeside allerede nu.
Det koster 100 Euro i reservationsgebyr, men helt så lidt skal du ikke slippe, når resten af beløbet skal afleveres.
Dragster RC koster nemlig fra 23.300€, Turismo Veloce 24.600€ og F3 befrier din tegnebog for minimum 301.760 kr.
800 består
Med en særlig udgave af de tre modeller, som alle deler 800-kubik platformen, kunne du måske foranlediges til at tro, at denne er på vej til at udgå til fordel for 950’eren, som MV Agusta helt åbenlyst satser på.
En motor som blandt andet er drivværket i Lucky Explorer 9.5, som vi så på EICMA i fjor, og som MV Agusta har allerede modtaget 15.000 forudbestillinger på.
Men den trecylindrede 950’er, der i Lucky Explorer 9.5 leverer 121 heste, skal ikke erstatte 800-serien. For ifølge MV Agusta-chef, Timur Sardarov, får 800-drivværket lov til at leve videre.
Sardarov har også fortalt, at der kommer endnu en platform til, som bliver større end 1.000 kubik, men uden at komme nærmere ind på, i hvilken sammenhæng det bliver.
Det bliver interessant at se, hvad fabrikken fra Varese begaver os med de kommende år… Måske en ny F4’er?