Ny BMW d. 29/9 – Hvilken tror du?
Torsdag i næste uge trækker BMW Motorrad klædet af hvad mange mener er en opdateret BMW S 1000 RR, og det eneste producenten indtil videre har foræret os er nedenstående stump video.
Det er ellers grundet Corona-pandemien – hvor fysiske præsentationer var ret besværlige – nærmest blevet kutyme, at producenterne smider et spor af brødkrummer i form af en stribe teaservideoer hele vejen frem til den endelige, og ofte digitale, afsløring. Men i kommentarsporet til opslaget du kan se her under, holder BMW tilsyneladende ret godt fast i, at vi ikke får mere at vide før den 29/9.
Via disse teaservideoer kan vi ret ofte spore os frem til hvad der gemmer sig i mørket, men denne gang er det lidt mere tricky.
For som du kortvarigt kan se i videoen, så er der helt tydeligt tale om en kåbecykel i RR-version, og størrelsen samt førerergonomi taget i betragtning kunne det meget vel være en motorcykel i literklassen.
Men om vi snakker en opdateret S 1000 RR eller M 1000 RR, er lidt sværere at gennemskue. For da BMW tidligere på året meldte ud, at ikke mindre end 25 modeller vil få nye farver til 2023, kan vi jo ikke længere kigge i den retning.
Giver det mening?
Det er som sagt ikke specielt nemt at spore sig længere ind på hvilken RR-model der er tale om, men man kunne alligevel spørge sig selv om det giver mening, at præsentere en opdateret M-version før en nyere udgave af den i forvejen super skarpe S 1000 RR.
MagaCin’s udsendte var så svineheldig, at blive inviteret med til BMW Race Day på Ring Knutstorp i Sverige sidste år, hvor producenten havde linet et ret bredt udsnit af modelprogrammet op til fri leg på lukket bane.
Og som du kan se i videoen i artiklen der er linket til over dette afsnit, så var Carsten noget så begejstret over særligt M-versionen af BMW’s skarpe sportsjern, som ifølge ham var “en nær spirituel oplevelse”.
Ja, faktisk sagde MagaCin’s udsendte – som er tidligere racerkører – efter hjemkomst, at han mente at han aldrig før er kommet så hurtigt rundt på Ring Knutstorp som på nakken af BMW M 1000 RR.
Og da der ikke blev målt omgangstider til eventet var det naturligvis baseret på en fornemmelse, men det siger rigtig meget om, hvor velkørende BMW’s til dato skarpeste superbike i virkeligheden er.
Så er det allerede tid til at opdatere på den front?
Giver det mere mening?
Det ville nok give mere mening at skyde endnu en opdateret S 1000 RR på gaden; for selvom modellen – som har skabt en del furore i superbike segmentet siden den BMW S1000RR ramte markedet i 2010 – ved flere lejligheder har fået en tur med den store pensel, bliver det aldrig dårligt med en endnu pænere, skarpere og stærkere S 1000 RR.
Som du kan læse i vores seneste test af BMW S 1000 RR fra 2019, så har MagaCin været med helt fra begyndelsen… Ja, faktisk lidt før.
For allerede inden modellen ramte det danske marked, rejste MagaCin’s stifter til en af verdens fedeste racerbaner, hvor han mildest talt blev svært begejstret.
Det kan du se i en video fra arkivet her.
Siden dengang har vi haft dyret en tur med på Autobahn og lagt kursen forbi den spanske racerbane Almeria, hvor vi fik mulighed for at prøvekøre den opdaterede version. Men nok mest spændende af alt var da vi i 2013 fik mulighed for at prøvekøre både standardudgaven, HP4 versionen, Greg Gildenhuys’ Superstock 1000 racer, og til sidst Chaz Davies’ WSBK racer på den ikoniske Imola bane.