Ny BMW F 900 R og F 900 XR
For mindre end fire uger siden præsenterede BMW Motorrad fire forrygende nyheder, ved efterårets internationale mc-messe EICMA i Italien blev omverden som du kan se i artiklen der er linket til under dette afsnit introduceret for den ret interessante BMW Concept F 450 GS, og i dag afslører tyskerne endnu et par nyheder.
I artiklen Verdenspremiere for to BMW nyheder om få dage beskrev vi, at de to nyheder lanceres under sloganet Sporting Performance, og BMW Motorrad fortæller selv, at de nye BMW F 900 R og F 900 XR er både teknisk og visuelt opgraderet, og at den dynamiske langdistance sports-bike i mellemklassen som standard har fået signifikant mere udstyr.
Altså de nyeste inkarnationer af to modeller, som MagaCin havde til test i 2020, hvor Mikkel forestillede sig, at BMW F 900 R ville skabe splid mellem konkurrenterne, og at 2020 BMW F 900 XR var meget let- og velkørende.
Læs eventuelt også Test: 2024 BMW F 900 GS – Tyskerne tilbage i mellemklassen.
De tekniske og visuelle opgraderinger handler blandt andet om en modificeret bagende, en ny fuldt justerbar 43mm USD-forgaffel, nye 1,8 kg lettere hjul, en mere sportslig førerposition på F 900 R, og forbedret aerodynamik på F 900 XR.
BMW betegner i forbindelse med lanceringen af dagens nyheder BMW F 900 R som en dynamisk roadster, hvor den sportslige køreoplevelse med opdatering af afstanden mellem styr sæde og fodhvilere er i fokus.
BMW F 900 XR omtales som en model, som har alt, hvad der kræves for at være en tillidsvækkende partner på længere ture med bagage. For den model fremhæves det redesignede kåbeglas, som reducerer vindpresset på føreren, og håndbeskytterne som nu er standardudstyr.
Dagens præsentationsvideo giver et lynhurtigt overblik over, hvad der er nyt på BMW F 900 R og F 900 XR.
Begge modeller er udstyret med den kendte tocylindrede 895cc motor i Euro5+ godkendt udgave, som leverer 105 hestekræfter, køreprogrammet Dynamic har fået en overhaling til gavn for de sportsligt inklinerede, batteriets vægt er ifølge videoen reduceret med 0,9 kg, og det er muligt at tilkøbe en Akrapovič potte til udstødningen, som barberer yderligere 1,2 kg af vægten.
Nyt er også BMW Motorrad ABS Pro samt Dynamic Brake Control (DBC) som standard, og BMW anfører nedenstående højdepunkter for de to modeller.
BMW F 900 R.
- Complies with Euro 5+ emission standards.
- New ergonomics with optimised handlebar and footrest position for improved riding position.
- New upside-down telescopic forks with adjustable damping rebound and compression damping and spring preload.
- New wheels, approx. 1.8 kg lighter.
- New battery, approx. 0.8 kg lighter.
- Dynamic Traction Control DTC, engine drag torque control, BMW Motorrad ABS Pro and Dynamic Brake Control DBC.
- “Dynamic” riding mode with new settings.
- Slim rear end with integrated turn indicator lights.
- New colours.
- New genuine BMW Motorrad accessories such as sports silencer in collaboration with Akrapovič, milled footrests and foot levers as well as axle protectors and lockable soft cases.
- New Sport seat (+ 25 mm seat height) available as optional equipment ex works.
BMW F 900 XR.
- Complies with Euro 5+ emission standards.
- Increased wind and weather protection thanks to optimised wind deflector.
- Hand protectors.
- Heated grips.
- New upside-down telescopic forks with adjustable damping rebound and compression damping and spring preload.
- New wheels, approx. 1.8 kg lighter.
- New battery, approx. 0.8 kg lighter.
- Dynamic Traction Control DTC, engine drag torque control, BMW Motorrad ABS Pro and Dynamic Brake Control DBC.
- “Dynamic” riding mode with new settings.
- Headlight Pro (daytime running light and adaptive headlight).
- USB charging port.
- Slim rear end with integrated turn indicator lights.
- New colours.
- New genuine BMW Motorrad accessories such as sports silencer (in collaboration with Akrapovič), milled footrests and foot levers as well as axle protectors and lockable soft cases.
- New high seat (+ 25 mm seat height) available as optional equipment ex works.
- New high windshield (+ 30 mm seat height) available as optional equipment ex works.
BMW Motorrad oplyser om, at BMW F 900 R i basisudgave kan leveres i farven Snapper Rocks Blue metallic, Triple Black versionen fremtræder i farven Blackstorm metallic, og udgaven med betegnelsen Sport leveres i farven Lightwhite with Racingblue metallic.
Den model som koster fra Dkr. 131.500,- med dansk nummerplade, kan du læse meget mere om her.
BMW F 900 XR bliver ligeledes tilgængelig i tre forskellige farver, hvor farven på basisudgaven er døbt Racing Red, Triple Black udgaven er ligesom F 900 R lakeret i Blackstorm metallic, og Sport udgaven gentager med farven Lightwhite with Racingblue metallic et åbenlyst mønster.
For den model starter den danske pris ved Dkr. 167.800,-, som det fremgår af denne side.
Således altså endnu et par nyheder fra BMW Motorrad, og det bliver interessant at se, hvornår disse får følgeskab af endnu flere BMW nyheder.
For selv om BMW har vist masser af nye motorcykler i den seneste tid, så er det en kendt sag, at en ny BMW R 1300 RT for længst er spottet under testkørsel, og vi afventer stadig en opklaring på mysteriet om den sporløst forsvundne Next Level Big Boxer.