Ny BMW R 12 G/S lanceret
Den er med sit autentiske design inspireret af den legendariske BMW R 80 GS bygget til at trodse tiden. Udstyret med 21″ forhjul og fuldt justerbar affjedring samt en kraftfuld 1170cc boksermotor bliver ethvert eventyr vildt.
Sådan beskriver BMW Motorrad den nye BMW R 12 G/S, som du for få dage siden kunne følge den officielle præsentation af i denne artikel.
Følg linket til de danske priser for den nye R 12 G/S nederst i artiklen.
Vi havde desværre ikke mulighed for at følge online-præsentationen af nyheden, da en del af redaktionen på det tidspunkt var stukket af til Japan. Men for dem der ligesom os ikke havde mulighed for at følge præsentationen af nyheden, følger vi ganske kort op på sagen med en lille introduktion til den seneste tilføjelse i BMW’s serie af retroinspirerede modeller.
Som eksempelvis BMW R NineT Scrambler og Urban, BMW R Nine-T Racer, BMW R 12 og BMW R 12 nineT, BMW R 12 nineT og R18 Roctane og den eksklusive specialmodel BMW R 12 S.
Med den nye BMW R 12 G/S byder BMW Motorrad efter eget udsagn på en klassisk Enduro til offroad sjov for puristerne. BMW fremhæver nedenstående højdepunkter for nyheden.
Highlights of the new BMW R 12 G/S:
• Classic, purist enduro design.
• Original air/oil-cooled two-cylinder boxer engine with 80 kW (109 hp) at 7,000 rpm and 115 Nm at 6,500 rpm.
• Left-hand single-flow exhaust system with high-mounted rear silencer and conical tailpipe.
• One-piece tubular spaceframe with raised and forward-positioned steering head section. Bolted-on rear frame.
• Fully adjustable upside-down telescopic fork at the front and Paralever swing arm with angled, also fully adjustable rear shock absorber with revised travel-dependent damping.
• 21-inch front wheel and 17-inch rear wheel as standard. 18-inch rear wheel as part of the “Enduro Package Pro” optional equipment.
• Axially mounted 2-piston floating calipers, steel flex brake lines and 310 mm brake discs.
• BMW Motorrad ABS Pro for safe braking even when leaning into corners.
• “Rain”, “Road” and “Enduro” riding modes as standard. Additional “Enduro Pro” riding mode available as optional equipment.
• DTC (Dynamic Traction Control) and engine drag torque control (MSR) as standard.
• Classic round instrument panel and 12 V socket. Digital display available as optional equipment ex works.
• Powerful LED light units as standard and adaptive “Headlight Pro” as optional equipment ex works.
• Keyless Ride for conveniently activating the locking functions via radio as standard.
• Three attractive colors for a stylish look.
• Tailored range of ex works customization optional equipment available through the premium quality Original BMW Motorrad accessories range.
Forkortelsen GS står som bekendt for Gelände / Straße eller på dansk offroad/gade, som signalerer, at modellen mestrer begge omgivelser lige godt.
Men det er dog kørslen væk fra alfarvej, der fokuseres på i den officielle præsentationsvideo.
Den Euro5+ godkendte boksermotor i BMW R 12 G/S leverer som beskrevet længere oppe 109 hestekræfter ved 7000 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 115 Nm ved 6500 omdr. Det rækker til en opgivet tophastighed på 210 km/t, og mon ikke kræfterne rækker til masser af sjov, når modellens 229 kg køreklare vægt med en frihøjde på 255 mm sendes ud på de støvede spor.
Affjedringen med en vandring på 210 mm for- og 200 mm bag er fuldt justerbar, og kombinationen med modellens 21″ for- og 17″ egerhjul, hvor sidstnævnte kan udskiftes med optionelt 18″, er en klar tilkendegivelse af, at modellen også er tiltænkt kørsel i terræn.
Kronrøret er ifølge BMW’s pressemeddelelse optimeret for offroad ergonomi og et stort styrudslag hilses garanteret velkommen af offroad entusiasterne.
Den nye BMW R 12 G/S har naturligvis i tidens ånd fuld LED lygteføring, og er som standard udstyret med elektroniske assistentsystemer som Dynamic Traction Control (DTC) og engine drag torque control (MSR).
Køreprogrammerne Rain, Standard og Pro kan udbygges med “Enduro Pro” som en del af Enduro Package Pro, og der kan ligeledes tilkøbes Shift Assistant Pro for gearskift op og ned uden brug af den hydraulisk aktiverede kobling.
Se listerne over udstyr nedenfor.
Standard equipment
- Cross-spoked wheel, tubeless, in 21”/17”
- Fully adjustable Enduro suspension with progressive damping
- Riding modes Rain, Road and Enduro
- Partial integral BMW Motorrad ABS Pro brake system
- Keyless Ride
- Dynamic engine brake control
- Dynamic Traction Control
- Newly designed exhaust system
- Analogue round instrument
Optional equipment
- Enduro package Pro with 18” rear wheel, enduro footrest, handlebar risers, hand lever protector, large engine guard
- Riding modes Pro with the additional ENDURO PRO riding mode
- Rallye seat with +20 mm seat height
- Comfort package including shift assistant Pro, cruise control, Hill Start Control Pro, grip heating
- Headlight Pro
- Tyre pressure control
- Digital Display
- Passenger package
- ConnectedRide Control incl. smartphone mount and USB-C socket
- Option 719 including Billet packs
- M Lightweight battery
- Cross-spoked wheel II in gold
- Engine guard
Optional accessories
- Rallye cockpit fairing
- Navigation preparation with ConnectedRide mount
- Engine protection bar
- Additional LED headlight
- Cylinder-head cover guard
- Titanium rear silencer
- ConnectedRide Navigator
- Tank bag and soft luggage bags
- and much more
BMW R 12 G/S er tilgængelig i farverne Light WHite samt Night Black Matt, og er derudover tilgængelig i en Option 719 Aragonite variant.
Priserne med dansk nummerplade monteret starter ved DKK 234.900,- hvilket fremgår af denne side dedikeret til nyheden på BMW Motorrads danske website, hvor der kan findes yderligere information om nyheden, og hvor der også kan ses flere billeder.