Ny BMW R 1300 R præsenteret - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny BMW R 1300 R præsenteret

Kompromisløst fokus på køredynamik har løftet ny BMW R 1300 R op på et nyt niveau, så den leverer en meget mere sportslig oplevelse end før.
CO
10/04-2025 kl. 23:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

Føl bokserens slag i ethvert sving på en dynamisk Roadster.
Sådan kunne en sammensmeltet overskrift af flere med lidt god vilje lyde for den nye BMW R 1300 R, som blev lanceret denne eftermiddag.

“Med den nye BMW R 1300 R har vi hævet vores dynamiske Roadster op på et nyt niveau. Med kompromisløst fokus på køredynamik leverer den en meget sportslig oplevelse end før takket være fuldstændig redesignet motor og stel, imens den stadig bevarer BMW kerneværdier som touring kapabilitet og komfort”.
Det er Head of Development BMW Motorrad frit oversat citeret for i forbindelse med modellens debut.

Nærmest som en ekstra understregning fortæller BMW Motorrad en anelse mere uddybende, at den nye dynamiske Roadster BMW R 1300 R med boksermotor i forhold til forgængeren er mærkbart mere sportslig. Ikke blot teknisk, men også visuelt med sin dynamiske styling og et aggressive atletiske udtryk, der endog kan fås i fire forskellige varianter.

Efter den nylige lancering af BMW R 12 G/S udvider BMW Motorrad i dag udvalget af modeller med den nye BMW R 1300 R, som afløser for BMW R 1250 R, der blev opgraderet i slutningen af Oktober 2022.
Dagens nyhed deler, hvilket mange nok allerede har gættet motor med BMW R 1300 GS, som MagaCin testede i 2024, hvor vi ved den lejlighed konstaterede, at det ultimative kompromis var forfinet.

Den velkendte boksermotor med variabel ventilstyring leverer som bekendt 145 hestekræfter ved 7.750 o/min og et maksimalt drejningsmoment på 149 Nm ved 6.500 snoninger, hvilket burde være garant for kræfter nok til dynamisk kørsel.
Og det er da også dynamisk kørsel, der præger den officielle præsentationsvideo for BMW R 1300 R, som markedsføres både i en basisudgave og varianterne Exclusive, Performance samt Option 719 Kilauea.
Se præsentations videoen Boxer Punch on Every Curve | The all-new BMW R 1300 R under afsnittet.

BMW R 1300 R er udstyret med nye støbte 17″ fælge i begge ender med hule eger, som tilsammen er 1,4 kg lettere end før, og en aktiv kørestil fremmes af en sportslig førerergonomi, med et fladere styr og fodhvilere som er rykket længere bagud.
Aktiv eller dynamisk kørsel er derudover tilgodeset med en ny 47mm USD forgaffel samt BMW’s Dynamic Suspension Adjustment (DSA), og BMW fortæller blandt andet om et nyt stivere stel samt et nyt støbt aluminiums bagstel, der har muliggjort en centralisering af massen og dermed et tyngdepunkt, som optimerer håndterbarheden af motorcyklen.

BMW’s ABS Pro er standard, og køreprogrammerne Eco, Rain og Road kan udvides med optionen Riding Modes Pro, som tilføjer programmerne Dynamic og Dynamic Pro.
Den nye BMW R 1300 R er som standard udstyret med fuld LED lygteføring, hvortil der kan tilkøbes kurvelys.
Blandt andet aktiv fartpilot, kollisionsadvarsel og Automated shift assistant (eller ASA) er ligeledes blandt mulighederne for tilvalg, og tilbehørskataloget er på sædvanlig vis temmelig omfangsrigt.

Se BMW Motorrad’s såkaldte highlights i punktopstillingen nedenfor.

The highlights of the new BMW R 1300 R:

  • Dynamic, sporty design.
  • Sporty ergonomics and equipment for both dynamic riding fun and touring comfort.
  • Four model variants: basic version, Exclusive, Performance and Option 719 Kilauea.
  • 2-cylinder boxer engine with 107 kW (145 hp) at 7 750 rpm and 149 Nm at 6 500 pm.
  • A range of seat variants ensures an optimum seat height, while a newly developed luggage system with electrified cases and a clever tank bag makes the bike ideal for comfortable touring and holiday trips.
  • Three riding modes are included as standard, allowing the bike to adapt ideally to any road conditions.
  • Riding Modes Pro with the additional modes “Dynamic” and “Dynamic Pro”, along with riding mode pre-selection as optional equipment ex works.
  • Engine drag torque control (MSR) as standard.
  • Automated shift assistant (ASA) with fully automated clutch operation and manual or automated shifting for an enhanced motorcycling experience as optional equipment.
  • Completely newly developed chassis with sheet metal main frame made of steel and aluminium rear frame.
  • New upside-down telescopic fork and revised EVO Paralever rear suspension for even greater handling precision.
  • New electronic Dynamic Suspension Adjustment (DSA) as optional equipment ex works, with dynamic adjustment of the damping and spring rate, and also load compensation. The world’s first series production motorcycle telescopic fork with adjustable spring rate.
  • New wheels more than 1.4 kg lighter.
  • High-performance brake system in conjunction with BMW Motorrad ABS Pro for safe braking, even in banking position.
  • Standard full LED headlight in dynamic octagonal design and state-of-the-art LED lighting throughout. Headlight Pro with adaptive turning light as optional equipment ex works.
  • Riding Assistant with Active Cruise Control (ACC) and Front Collision Warning (FCW) for safe and comfortable motorcycling as optional equipment ex works.
  • For the first time, navigation preparation now features electric unlocking for maximum operating comfort as optional equipment ex works.
  • Extensive range of optional equipment and Original BMW Motorrad Accessories.

Startprisen for en ny BMW R 1300 R med dansk nummerplade monteret er kr. 235.900,-
Det kan du se på BMW Motorrad’s danske website, som allerede er opdateret med denne side dedikeret til modellen.
Der kan du både læse meget mere om nyheden, se flere billeder og konfigurere din egen BMW R 1300R efter forgodtbefindende.

Den vakse iagttager spotter dog hurtigt, at den nye BMW R 1300 R er opført som en 2026 model, men det er desværre ikke muligt i skrivende stund at få oplyst præcis hvornår modellen er på lager hos din lokale forhandler.

Del med en ven

En person snakker om “Ny BMW R 1300 R præsenteret

  1. Mange fede detaljer – men BMW er bare eksperter i grimme forlygter!

    Den ligner en grim Kawazaki Z1000 – men fyr LED forlygten på fra den R1250R, så tror jeg faktisk den bliver rigtig fed.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025