Ny Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
I dag introducerede Ducati den nye Ducati Multistrada V4 Pikes Peak, som det seneste punkt på dagsordenen i Ducati World Première 2022.
Ducati World Première 2022
Mod slutningen af sidste måned så vi for første gang den nye Ducati Multistrada V2, for et par uger siden blev 2022 Ducati Scrambler 1100 Tribute PRO og Ducati Scrambler Urban Motard præsenteret, og i dag løfter Ducati i det tredje af seks afsnit sløret for en kraftigt revideret og langt mere sportslig udgave af Ducati Multistrada V4 S, som MagaCin testede for nylig.
Selv om motorcykler nu er permanent udelukket fra deltagelse ved Pikes Peak International Hill Climb, har italienerne alligevel valgt modelnavnet, som reference til mærkets succeser på Pikes Peak.
Og det giver faktisk meget god mening, da den nye Ducati Multistrada V4 Pikes Peak bjerg-bane-rytter netop er optimeret til sportslig kørsel på asfalteret underlag.
Vigtigste fakta
Motoren er den kendte V4 Granturismo, som yder 170 hk og leverer et maksimalt drejningsmoment på 125 Nm ved 8.750 omdr.
Udover de visuelle opdateringer med grafik som er inspireret af Desmosedici GP ’21, og diverse kulfiberdetaljer samt komplet Akrapovic udstødningssystem i titanium, er stellet på Pikes Peak udgaven af Ducati Multistrada V4 nemlig optimeret til modellens nye 17″ forhjul, og kronrørsvinklen er ændret til 25.75° i stedet for de 24.5° på Multistrada V4.
Stellets geometri er kalibreret til de sportslige køreegenskaber, og de smedede Marchesini fælge er 2,7 kg lettere end på Multistrada V4 S.
Og så ser vi for første gang en sportslige enkeltarms bagsvinger på en Multistrada V4.
Førerpositionen er ændret i mere sportslig retning med fodhvilernes højere og mere tilbagetrukne montering, og styret er både smallere og lavere monteret end på Multistrada V4 S.
Affjedringen håndteres af det semi-aktive elektronisk regulerede Öhlins Smart EC 2.0 suspension, og bremserne har også fået sin del af opmærksomheden.
De forreste radialt monterede Brembo Stylema monobloc bremsecalipere napper nemlig i Pikes Peak udgaven om to 330mm bremseskiver med onde bremseklodser hentet fra Ducati Panigale V4.
Udover fuld LED lygteføring og nøglefri start, er Ducati Multistrada V4 Pikes Peak er naturligvis også udstyret med alt i sofistikeret elektronik.
Modellen er som forventet udstyret med radar både for og bag, som ikke blot assisterer den adaptive fartpilot, men også holder et vågent øje med blinde vinkler.
Udover introduktionen af den nye ekstra køremode Race Riding Mode, er modellens Wheelie Control også blevet opdateret, og byder nu på endnu bedre respons samt en mere præcis kontrol ved dynamisk kørsel.
Cornering ABS’en er ligeledes konfigureret til optimal funktion ved særdeles sportslig kørsel.
Mobiltelefonen kan spejles i instrumenteringens 6,5″ TFT-skærm, hvor brugeren også via Ducati Connect kan håndter navigation.
Et udvalg af fakta vedrørende den nye Ducati Multistrada V4 Pikes Peak inden du ser præsentationsvideoen nedenunder.
Det er denne gang mildest talt småt med informationer om Ducati’s seneste nyhed i den officielle præsentationsvideo.
Men så er det jo heldig, at du kan finde yderligere information samt de fulde tekniske specifikationer på Ducati’s opdaterede hjemmeside.
Endnu en model vi glæder os til at prøvesidde og nærstudere på EICMA.
Hvornår og hvor meget?
Ducati Multistrada V4 Pikes Peak skulle i følge pressemeddelelsen fra Ducati lande hos forhandlerne i December 2021.
Prisen på danske nummerplader har vi endnu ikke fået oplyst. Men vi tør godt gætte på, at Multistrada V4 Pikes Peak ikke bliver specielt billig.