Ny elektrisk minicrosser fra Kawasaki lanceret i USA
Som du kunne læse her på MagaCin i artiklen Ny elektrisk Kawasaki d. 7. Juni i sidste måned, har den japanske motorcykelproducent en målsætning om at levere 10 nye ellerter eller hybrider inden 2025 (se den officielle annoncering her), og har som bekendt faktisk også stillet os tre elektriske modeller i udsigt inden udgangen af 2022.
Om den nye elektriske minicrosser fra Kawasaki med navnet Elektrode er inkluderet i de lovede elektriske motorcykler har vi ikke den fjerneste ide om, men nyheden blev som tidligere annonceret i dag frigivet på det amerikanske marked.
From the brand behind the KX™ motocross powerhouse comes the all-new Elektrode™ electric balance bike. Little rippers can now start their journey on two wheels as early as three years old. Meaning, the path to the podium now starts earlier than ever. It’s an official welcome to world-class, high-performance, iconic Kawasaki vehicles when young riders get started on the Elektrode.
Sådan lyder beskrivelsen på Kawasaki’s amerikanske website for nyheden, der er prissat til overkommelige $ 1099,- og som kan køres af børn fra treårs alderen og til de fylder til otte år.
Kawasaki USA har udover opdatering af deres hjemmeside også delt nyheden via opslag på sociale medier.
The path to the podium starts earlier than ever. From the brand behind the #KX powerhouse comes the all-new 2023 #Elektrode electric balance bike. Your little ripper's journey on two wheels starts here https://t.co/tisVU4cOM4. #TheGoodTimesAreElectric #GoodTimes #Kawasaki pic.twitter.com/sDlWbJxEIO
— Kawasaki USA (@KawasakiUSA) June 7, 2022
På Kawasaki’s amerikanske hjemmeside kan vi læse, at begynder-crosseren er bygget over et letvægts aluminiumsstel, er udstyret med en 250W motor monteret i baghjulets nav, at den har 16″ støbte aluminiumshjul, at der er de tre køremodes Low, Mid og High (med forældre-lås), og at modellen er udstyret med et 36 V 5.1 Ah lithium-ion batteri integreret i stellet, som rækker til 2,5 timers brug.
Som en fiks lille ekstra feature, er modellen udstyret med en såkaldt auto-sleep funktion, der afbryder strømmen efter 10 minutters inaktivitet, så batteriet ikke drænes unødigt.
Lille, smart og handy
De tre forskellige køremodes Low, Mid og High giver tophastigheder på henholdsvis 5 mph (5,6 km/t), 7,5 mph (12 km/t) og 13mph (20,9 km/t), hvilket formentlig rækker så rigeligt til en treårig.
Sædehøjden opgives til 410-520mm, så det er muligt så at sige at vokse med opgaven på samme crosser – der i øvrigt er en såkaldt stiv-steller, altså helt uden affjedring – når karrieren på løst underlag indledes.
Totallængden opgives til 1235mm, højden til 767mm og vægten til blot 45 kg.
Så det burde være muligt at transportere den lille nuttede el-crosser i familiecontainerens bagagerum uden de store sværdslag.
Og man behøver ikke tænke på, at der kunne dryppe benzin ud at tanken.
Kawasaki USA oplyser i øvrigt, at det varer 2,5 timer at lade batteriet op.
Se også videoen nedenunder, som Kawasaki USA her delt i forbindelse med lanceringen af den herlige mini-crosser.
Vi ærgrer os, og vil også gerne
Der skal nok være andre end os, som synes den nye Kawasaki Elektrode er ganske genial, og er klar til at slå til, hvis og når modellen introduceres i Danmark.
Og måske er der også andre, der lige som denne skribent ærgrer sig en kende over, at den billigt indkøbte kinøjser mini e-crosser til børnebørnene er så ufatteligt ringe konstrueret og skruet sammen, og tilmed løber tør for strøm efter 5 minutter.
Jep… en Kawasaki Elektrode ville være så hjerteligt velkommen her på matriklen.
Hvornår og hvor meget?
Den danske Kawasaki importør er endnu ikke klar over, om modellen i det hele taget frigives til det europæiske marked, og kender i sagens natur derfor heller ikke prisen.
$1.099 svarer efter aktuel valutakurs til Dkr. 7.668,38.
Lander en eventuel dansk pris i det leje, så kunne man sagtens forestille sig, at gammel-nok slog til, og at det nok ikke ville være en specielt uattraktiv fornøjelse for børnebørnene, at fræse rundt på en Kawasaki Elektrode i baghaven… og såmænd helt uden at forstyrre naboerne.