Ny Fireblade med optimal aerodynamik
Det er ingen hemmelighed at Honda arbejder på en ny Fireblade, og vi har gennem længere tid set flere forskellige fantasifuldt udformede tegninger og renderinger, med bud på hvordan modellen kommer til at se ud.
Men virkeligheden er at ingen eller kun ubetydelige reelle facts endnu er sluppet ud. Forventningerne er at en ny Honda Fireblade vil kunne hævde sig i toppen af poppen blandt superbikes, og en nylig patentansøgning hos United States Patent and Trademark office, ser ud til at underbygge forventningerne.
Sådan fremstår det i hvert fald umiddelbart, hvis Honda's udviklingsafdeling har været lige så detaljeorienteret med resten af motorcyklen, som de har været med udformningen af sidespejlene.
Vi har allerede set aerodynamiske tiltag som winglets på kåberne finde vej fra roadracing til gademotorcykler, vi har set de første spoilere ved baghjulet i MotoGP, og nu ser vi så Honda fokusere på aerodynamikken i hidtil uset grad.
Se blot billederne i galleriet herover, der giver et meget godt indtryk af hvor detaljeorienteret Honda er ved udvikligen af den nye Honda CBR1000RR.
Billederene fra patentansøgningen viser den kommende Fireblades aerodynamiske sidespejle, hvor man er gået så vidt, at der faktisk yderst på sidespejlene er monteret noget der ligner de winglets vi kender fra flyvemaskine-vinger.
Vi tvivler meget kraftigt på, at hyper-aerodynamiske sidespejle bliver den mest innovative og nyskabende feature på en ny fireblade. Det kan altså med rimelighed forventes, at resten af superbikens aerodynamik er tilsvarende optimeret.
Og hvorfor skulle man lige investere voldsomt i aerodynamikken, uden også at være helt på forkant hvad stel, motor, affjedring og bremser?
Når man er så meget på forkant med aerodynamikken, så kunne man også sagtens forestille sig at den nye Fireblade er helt på forkant rent teknisk hvad angår stel, motor, affjedring og bremser.
Kom så ud af busken Honda.
Vi vil se den nye Fireblade NU !!