Ny Harley motor med VVT
Patentansøgninger fra Harley-Davidson indikerer, at vi muligvis får en Harley-Davidson motor med variabel ventilstyring at se i fremtiden.
En overraskende udvikling som vi ikke lige havde set komme.
Der sker sandelig noget
Men på den anden side kan man vist også med rimelighed sige, at der bliver rørt godt og grundigt i firma-gryden, og at der gennem nogen tid har blæst usædvanlige og anderledes nye vinde hos det enorme amerikanske brand.
Vi så sidste år indikationer på kommende sportslige modeller, mærket har konstateret vigende salg på hjemmemarkedet, der er foretaget en drastisk udskiftning i ledelsen som medførte ændrede visioner for fremtiden, en ordentlig nedtur på aktiemarkedet i år så sortest ud i April måned – men hvor virksomhedens aktier dog heldigvis rapporteres at have genvundet 92% af værdien – vi har set en udskydelse af den planlagte lancering af 2020 modeller til 2021, den traditionsrige motorcykelproducent har været en tur på lånemarkedet, og mange andre historier stikker i alle mulige forskellige retninger.
Stødstænger på begge sider af motoren
Derfor burde det måske heller ikke komme som den store overraskelse, at virksomheden også spekulerer i udvikling af en ny og anderledes motor, end vi umiddelbart havde forestillet os.
En patentansøgningen der ikke specifikt omhandler variabel ventilstyring, er efter vores oplysninger indsendt i samme tidsrum som separat patentansøgning, hvor de tilhørende tegninger fortrinsvis viste stødstænger på begge sider af motoren, og hvor man ser en enkelt smal vippearm aktivere to ventiler.
På det andet sæt tegninger der også omhandler VVT, ses ydermere krumtappens modsat roterende afbalanceringsvægt #86.
Både stødstænger på begge sider af motoren, den alternative afbalancering samt andre detaljer er måske interessante nok i sig selv. Men bemærk lige komponenten med #98 på tegningen nedenunder. Den beskrives nemlig som a variable valve timing unit, og VVT enheden bidrager til at justere knastakslens position relativt til krumtapakslen.
Det betyder i praksis, at Harley-Davidson søger patent på deres egen version af VVT, eller på almindeligt godt dansk variabel ventilstyring.
Med variabel ventilstyring kan vi ikke blot forvente en mere omdrejningsvillig motor, men også en motor med forbedret ydelse over et bredere register, og sidst men ikke mindst en forbedret udnyttelse af brændstoffet og dermed også renere forbrænding.
Og det er måske en god ide med de stadigt mere restriktive normer for forurening.
Det korte af det lange er altså, at Harley-Davidson i det skjulte tumler med variabel ventilstyring, og det håber vi på snarest muligt at høre mere om fra officielt hold.
For det kunne da være lidt fedt med en frisk nyudviklet højt ydende Harley motor, hvor omdrejningstællerens røde felt begynder ved 7000 omdr.